173054 BF2

Experter på skrymmande maskintransporter

Billafrakt AB transporterar maskin-, special- och projektgods över hela Europa. Med hjälp av specialtrailers, erfarna chaufförer, ett väletablerat nätverk och personlig service har företaget blivit en kraft att räkna med.

Växjöbaserade Billafrakt AB grundades 2008 av Andreas och Kenneth Lönnqvist. På tio år har företaget utvecklats från ett litet åkeri till en fullservicetransportör med kunder över hela Europa. 


Deras specialitet är transporter av gods som är för stort för vanliga lastbilar. Det handlar ofta om maskingods som exempelvis hjullastare, traktorer och skogsmaskiner. Med hjälp av specialtillverkade trailers med breddningsbara kapell och tak så skyddas godset från väder och vind och anländer i samma skick som det lastades. 


– Vi kör transporter till och från samtliga länder i Europa, dagligen till bland annat Tyskland, Holland och Belgien. Både med egna bilar och i samarbete med underentreprenörer, säger Andreas. 


173054 BF1


Företaget verkar inom så kallade specialtransporter. Ett område inom spedition som på flera sätt skiljer sig markant från vanlig transportverksamhet.


–Regelverket är omfattande och varierar mellan de olika länderna vilket gör det svårt för någon som inte är van att utföra den här typen av transporter, säger Andreas.  


Ett område på vilket Billafrakt erbjuder specialistkompetens. Man är experter på att handskas med de dokument och bestämmelser som krävs för gränsöverskridande transporter. 


– De flesta av våra kunder kommer från maskintillverkning, fordonsindustrin, importörer och även andra speditörer som saknar den kompetens som vi sitter på, tillägger han. 


Billafrakt anlitas även regelbundet för så kallad Crosstrade trafik vilket är transporter mellan olika europeiska länder. En sådan beställning görs ofta av en kund i Sverige som behöver ha ett gods fraktat mellan länder i Europa. 


173054 BF3


–Genom att anlita oss slipper man vända sig till speditörer i Europa som man möjligen inte vet något om. Vi tar hand om hela processen med tullar, lagar och övriga kontakter.


Med fyra anställda på kontoret så är Billafrakt är fortfarande ett förhållandevis litet företag vilket medför att kontakten med kunderna alltid är personlig och nära. 


–Hos ett mindre företag blir ni helt enkelt en större kund. Vi har inget call-center utan när man ringer till oss får man alltid prata med samma person. En person som har insikt i varje enskilt uppdrag och som alltid kan svara på detaljerade frågor, avslutar Andreas. 

2017-10-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies