171098 GK
171098 GK0
171098 GK1
171098 GK
171098 GK0
171098 GK1

Tongivande barnomsorg och skola i Ronneby

På G-klavens barnomsorg och skola i Ronneby genomsyrar musiken verksamheten, något som skapar glädje och gemenskap över åldrarna – från förskolans fyra avdelningar upp till årskurs sex. I år firar G-klaven 25 årsjubileum, och Eva Cederholm, grundare, rektor, förskolechef och musiklärare, har ända sedan start trott på att trygghet och närvaro skapar förutsättningar för utveckling.

Med ett brinnande musikintresse startade Eva Cederholm, förskollärare och musiklärare,
G-klaven 1992, då som en förskola i Kallinge. Privatiseringsreformen skapade möjlighet att starta personaldrivna förskolor, och Eva som ville pröva något nytt tog chansen. 


– Efter att ha arbetat med musikundervisning inom ett studieförbund såg jag hur mycket glädje musiken gav både barn och vuxna. Att sjunga, spela och skapa musik tillsammans är utvecklande för alla, säger hon.


Fyra framgångsrika år senare flyttade verksamheten till Ronneby och inkluderade då även skola, efter önskemål från förskolebarnens föräldrar. I dag går 205 barn och elever i verksamheten som består av fyra förskoleavdelningar samt skola från förskoleklass upp till årskurs sex. 


– Jag tycker att det känns lagom med de lokaler och den verksamhet som vi har i dag. Vi strävar mot att alla barn och elever ska bli sedda, och då tror jag att vår storlek som vi har nu är optimal, menar Eva. 


Att alla barn ska känna sig sedda och trygga löper som en röd tråd genom hela verksamheten. Eva berättar att man strävar efter att all personal ska veta vilka alla barnen är och kunna deras namn, även de barn som inte går i deras egna klasser. Hon anser också att det är viktigt att ge elever i olika åldrar möjlighet att lära känna varandra, för när alla känner alla slipper den som är liten vara rädd för den som är stor. 


– I matsalen delar vi till exempel upp oss så att olika åldrar och klasser sitter blandat och alla har sina bestämda platser. För många barn är det skönt att inte behöva oroa sig för var de ska sitta, berättar Eva. 


Även i kapprummet har man valt att blanda elever från olika årskurser, och man har flera gemensamma friluftsdagar där eleverna får lära känna varandra över klassgränserna.


– Musiken är också en del i vårt värdegrundsarbete på G-klaven, berättar Eva. 


Eleverna har två till tre musiktimmar i veckan, vilket är mer än vad övriga skolor har. Förutom musik- och instrumentalundervisning är alla elever med i en kör som varje år framträder tillsammans vid en lucia- och julkonsert, samt till skolavslutningen innan sommaren. 


– Jag tycker att det är viktigt att alla är med och känner en gemenskap i musiken. Musik är till för alla, inte bara för ett fåtal utvalda. Alla är viktiga och bidrar utifrån sina förutsättningar. Tillsammans blir det fantastiskt. 


– Visst ligger det mycket arbete bakom våra konserter och musikaler, men det ger också mycket tillbaka till sammanhållningen som vi har, avslutar Eva. 

2017-02-01
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies