174076 GL1

Maximerar varje körning

I Växjö har ett unikt logistikföretag vuxit fram under 2000-talet. Det startade som en enskild firma redan 2003 och är i dag ett stort transportföretag. Ett 40-tal lastbilar rullar mot Nordnorge eller ner genom Europa. Radu Popescu var själv chaufför tidigare och kan vägarna utan och innan.

Radu Popescu möter upp i företagets lokaler i Växjö. Här finns det kontor från vilket han styr körningarna genom Sverige och Norge. Eftersom han själv legat ute på vägarna så mycket vet han alltid hur trakten ser ut när chaufförerna ringer och kan ge råd om färden, laster och lossningar på ett sätt man bara kan om man själv varit där. Det är mycket som ska klaffa i det kalla klimatet på vägar som ofta är både smala och branta. Radu sätter sig lugnt ner och berättar om hur hans idéer om bra logistisk blivit verklighet.


Det är lite speciellt att köra på Nordnorge och chaufförerna uppskattar att jag vet vad jag pratar om när de hör av sig. Man tänker kanske att det inte är så långt till Norge, men från Jönköping är det faktiskt lika långt som till södra Frankrike. Sedan är det speciellt att köra på alla de mindre vägarna och med is och vinterväder. Jag vet hur de har det och det märker de!


Det är inte bara skickligheten bakom ratten som byggt upp företaget sedan Radu tagit över från sin far. Det är också alla de idéer han fått under de långa färderna genom Skandinavien. Hela transportsektorn ställs inför allt hårdare krav på leverans och pressade priser och många konkurrenter har fallit för trycket och försvunnit. Alla kräver snabba leveranser och summan som kunderna är villiga att betala går ner för varje år.


För tio år sedan kunde man ta en körning till Nordnorge och sedan gå tillbaka tom, men det går inte idag, berättar Radu. Det är då man måste vara smart och kunna maximera körningarna på ett bra sätt så att antalet bilar blir så lågt som möjligt.


Att passa in laster är egentligen inget skrivbordsjobb eftersom det krävs en bra lastare som är där och direkt ser hur man kan få ihop det på ett bra sätt. De smarta lasterna gör att tio bilar klarar den last som annars hade krävt 13 olika. Som en bonuseffekt av det blir det en lägre miljöpåverkan med mindre tung trafik på vägarna.


174076 GL2


En sak jag kom på var att ha kapell på lasten istället för vanliga väggar. Då kan man maximera bättre eftersom det kan sticka ut en aning här och där utan att det gör något.


Till skillnad från många andra såg Radu att ett starkt engagemang för miljön var en förutsättning för att lyckas idag. Alla måste ta ansvar för hur vi påverkar vår värld och det blir en konkurrensfördel att kunna erbjuda transporter som har högsta miljöklassningen.


Vi arbetar hela tiden för miljön och har gjort flera satsningar på det, menar Radu. Idag är hälften av våra fordon godkända enligt den högsta miljöklassningen Euro6 och målet är att byta ut alla bilar och däck till den klassningen. Många konkurrenter bryr sig inte om det eftersom det är dyrt att byta ut en hel fordonspark, men jag såg så många fördelar med det.


Genom att förhandla fram paketpris på byten av lastbilar, däck och försäkringar kunde priset bli så pass pressat att idén kunde sättas i verket.


Här gäller det att vara lite slipad, menar Radu med ett leende. Det finns stora pengar att spara om man genomför bytet på ett bra sätt och förhandlar från början. Fast det här är ju ett av mina främsta framgångskoncept, så jag kanske är dum som berättar det, tillägger han och skrattar!


När det finns bra bilar och en ledning som vet vad förarna möter på vägarna stannar också personalen kvar och det ger en säkerhet för kunden som inte alla kan leverera idag. Alla fordonen har GPS och kunden kan se på nätet var de befinner sig och att det inte finns några hinder.


Vi satsar hårt på kundanpassning! Dels finns just spårningen med GPS och sedan har jag tänkt på att det ska finnas smarta lösningar för speciella behov. Det kan vara en sådan sak som att en kund vill ha kranbilslossning för att få upp gods till tionde våningen och det fixar vi!


Det märks att det är en person som själv legat på vägarna som tänkt ut alla smarta detaljer i lösningarna som får G Logistik att växa. Nyligen inköptes mark för att bygga en ny, egen terminal i Jönköping som hela nätverket kan utgå från för att fara vidare mot sina olika destinationer. Snabbt, tryggt och säkert i miljöklassade bilar!

2017-11-06
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies