171112 GB0171112 GB1140211_105247-JWMazdaCX3_CUT007_0suzuki-vitara-2015-(2)

Längst erfarenhet av Mazda i landet

Gustafssons Bil i Skellefteå har med stor framgång verkat i bilbranschen ända sedan 1968. Som stolta återförsäljare av Mazda och Suzuki erbjuder man japansk kvalitet och driftssäkerhet till fördelaktiga priser. Bröderna Gustafssons kunder möts av kompetens, värme och en vördnadsfylld kundvård.

Familjeföretaget Gustafssons Bil grundades för nära 50 år sedan och är Sveriges äldsta verksamma återförsäljare av Mazda.


– När Mazda introducerades på den svenska marknaden 1971 var vi en av sex firmor som inledde ett samarbete med dem, berättar Håkan Gustafsson, vd som driver företaget tillsammans med sin bror Mikael Gustafsson.


Det var brödernas pappa och farbror som grundade företaget 1968 och lämnade över ratten till Håkan och Mikael 1997. När detta skedde passade de på att bredda verksamheten genom att även ta in Suzuki. Hög kvalitet, ett brett modellutbud samt möjligheter att få fyrhjulsdrift på de flesta modellerna är bara ett fåtal exempel till varför valet föll på just Suzuki.


– Både Mazda och Suzuki kännetecknas av driftssäkerhet, bekvämlighet och körglädje. Personligen tycker jag att det är synd att de fortfarande är så pass små på den svenska marknaden, säger Håkan, men tillägger att Mazda på senare år lockat till sig en växande yngre kundgrupp.


– Parallellt med säkerhet och körglädje satsar Mazda mycket på design och det verkar ge resultat, ler Håkan.


Utöver försäljning av nya och begagnade bilar driver Gustafssons Bil även auktoriserad Mazda- och Suzukiverkstad. För att kunna erbjuda sina kunder förstklassig kompetens har man valt att inte utöka verksamheten med fler bilfabrikat. Att kvalitet går före kvantitet kan tyckas vara ett slitet begrepp, men det går inte att hitta ett bättre sätt för att beskriva bröderna Gustafssons idé om hur man driver ett både sympatiskt och framgångsrikt företag.


Verksamheten har vuxit kontinuerligt under många år och har, sedan man år 2012 satsade på en utbyggnad av lokalerna, dubblerat sin omsättning.


– Det är naturligtvis ett fantastiskt kvitto på att våra satsningar och vår filosofi har varit lyckade. Självklart vill vi växa vidare, säger Håkan.


Han understryker samtidigt att tillväxt måste ske i lagom takt. Kvaliteten och goda kundrelationerna sitter nämligen alltid i förarsätet hos bröderna Gustafsson.


Ett tydligt tecken på framgångarna är att man återigen är på god väg att växa ur sina lokaler.


– Det är inte direkt brådskande men vi har så smått börjat undersöka vilka möjligheter som finns för att bygga ut verksamheten ytterligare, säger Håkan.


Något som dock är högst aktuellt är behovet av fler bilmekaniker. Ett sökande som på senare år har blivit en stor utmaning för alla verksamma i bilbranschen. Bristen på utbildade bilmekaniker är skriande och framtidsprognoserna osäkra. Yrket har sjunkit i popularitet och de sökande till utbildningarna har varit få de senaste åren.


För att försöka vända den negativa trenden deltar Håkan och Mikael aktivt i Motorbranschens Riksförbunds ambitiösa värvnings- och informationsarbete.


– Vi är ett antal aktörer som träffas här i Skellefteå och diskuterar hur vi kan samarbeta för att öka ungdomarnas intresse för yrket och för att bidra till branschens återväxt, berättar Håkan.


Till exempel har bilmekanikeryrket en mängd utvecklingsmöjligheter som inte många känner till, menar han.


– En bilmekaniker i dag kan nå högt lönemässigt och möjligheterna att göra karriär är många. Det är bland annat vanligt att man efter några år avancerar till verkstadschef om motivationen finns. Man kan även välja en framtid som säljare och jag vet flera vd-kollegor som började på verkstadsgolvet, säger Håkan.


171112 GB2


Han är övertygad om att fler skulle intressera sig för yrket om de kände till dessa möjligheter. För att sprida denna mer nyanserade bild av yrket deltar MRF på mässor och informationsmöten riktade mot högstadieelever som ska söka till gymnasiet.


– Vi har satsat stort på att teckna studiekontrakt med elever som väljer fordonsprogrammets inriktning mot personbilsmekaniker, berättar Håkan.


Detta kontrakt garanterar eleverna bland annat ett stipendium om de erbjuds provanställning när de gått klart skolan. Ett fantastiskt erbjudande som hittills har fått väldigt positiv respons. 


Det råder inga tvivel om att Håkan brinner för det anrika bilföretaget och för branschen som helhet. Han värnar om sina kunder och återkommer flera gånger till hur viktigt det är att bygga långsiktiga relationer med dem. God service kännetecknas enligt honom av ärlighet, öppenhet och ett varmt bemötande.


– Vi vill att våra kunder ska känna sig välkomna hit och att vi uppskattar dem, säger Håkan.

Läs mer...

2017-03-01 15:00

172059 BS1

Gör dig och ditt företag synligt

Artikel Bålsta Original AB tillverkar och säljer alla sorters skyltar och displayer för bland annat mässor, butiker och utställningar. Få företag i branschen kan tävla med dem när det gäller hög kvalitet och snabba...
175018 MK1

Prisbelönt lösning på Malmslättsskolan Kärna

Artikel Malmslättsskolan Kärna i Linköping är en av Sveriges största F-6 skolor. ”Eleverna är trygga här och har goda studieresultat, något som kan förklaras med personalens är samspelta och tar ett kollektivt...

    Faktaruta

    DSC_7374_webb_puff

    Går mot strömmen

    All vinst till välgörenhet – Godels unika affärsmodell skapar många frågetecken. 

    DriveNow_puff

    Dela bil?

    Carsharing är ett växande alternativ till egen bil.

    Träning_puff_webb

    Kom i form – vid en sten

    Fem enkla övningar för en finare figur.

    Arkiv