171112 GB0
171112 GB1
MazdaCX3_CUT007_0
171112 GB0
171112 GB1
MazdaCX3_CUT007_0

Längst erfarenhet av Mazda i landet

Gustafssons Bil i Skellefteå har med stor framgång verkat i bilbranschen ända sedan 1968. Som stolta återförsäljare av Mazda och Suzuki erbjuder man japansk kvalitet och driftssäkerhet till fördelaktiga priser. Bröderna Gustafssons kunder möts av kompetens, värme och en vördnadsfylld kundvård.

Familjeföretaget Gustafssons Bil grundades för nära 50 år sedan och är Sveriges äldsta verksamma återförsäljare av Mazda.


– När Mazda introducerades på den svenska marknaden 1971 var vi en av sex firmor som inledde ett samarbete med dem, berättar Håkan Gustafsson, vd som driver företaget tillsammans med sin bror Mikael Gustafsson.


Det var brödernas pappa och farbror som grundade företaget 1968 och lämnade över ratten till Håkan och Mikael 1997. När detta skedde passade de på att bredda verksamheten genom att även ta in Suzuki. Hög kvalitet, ett brett modellutbud samt möjligheter att få fyrhjulsdrift på de flesta modellerna är bara ett fåtal exempel till varför valet föll på just Suzuki.


– Både Mazda och Suzuki kännetecknas av driftssäkerhet, bekvämlighet och körglädje. Personligen tycker jag att det är synd att de fortfarande är så pass små på den svenska marknaden, säger Håkan, men tillägger att Mazda på senare år lockat till sig en växande yngre kundgrupp.


– Parallellt med säkerhet och körglädje satsar Mazda mycket på design och det verkar ge resultat, ler Håkan.


Utöver försäljning av nya och begagnade bilar driver Gustafssons Bil även auktoriserad Mazda- och Suzukiverkstad. För att kunna erbjuda sina kunder förstklassig kompetens har man valt att inte utöka verksamheten med fler bilfabrikat. Att kvalitet går före kvantitet kan tyckas vara ett slitet begrepp, men det går inte att hitta ett bättre sätt för att beskriva bröderna Gustafssons idé om hur man driver ett både sympatiskt och framgångsrikt företag.


Verksamheten har vuxit kontinuerligt under många år och har, sedan man år 2012 satsade på en utbyggnad av lokalerna, dubblerat sin omsättning.


– Det är naturligtvis ett fantastiskt kvitto på att våra satsningar och vår filosofi har varit lyckade. Självklart vill vi växa vidare, säger Håkan.


Han understryker samtidigt att tillväxt måste ske i lagom takt. Kvaliteten och goda kundrelationerna sitter nämligen alltid i förarsätet hos bröderna Gustafsson.


Ett tydligt tecken på framgångarna är att man återigen är på god väg att växa ur sina lokaler.


– Det är inte direkt brådskande men vi har så smått börjat undersöka vilka möjligheter som finns för att bygga ut verksamheten ytterligare, säger Håkan.


Något som dock är högst aktuellt är behovet av fler bilmekaniker. Ett sökande som på senare år har blivit en stor utmaning för alla verksamma i bilbranschen. Bristen på utbildade bilmekaniker är skriande och framtidsprognoserna osäkra. Yrket har sjunkit i popularitet och de sökande till utbildningarna har varit få de senaste åren.


För att försöka vända den negativa trenden deltar Håkan och Mikael aktivt i Motorbranschens Riksförbunds ambitiösa värvnings- och informationsarbete.


– Vi är ett antal aktörer som träffas här i Skellefteå och diskuterar hur vi kan samarbeta för att öka ungdomarnas intresse för yrket och för att bidra till branschens återväxt, berättar Håkan.


Till exempel har bilmekanikeryrket en mängd utvecklingsmöjligheter som inte många känner till, menar han.


– En bilmekaniker i dag kan nå högt lönemässigt och möjligheterna att göra karriär är många. Det är bland annat vanligt att man efter några år avancerar till verkstadschef om motivationen finns. Man kan även välja en framtid som säljare och jag vet flera vd-kollegor som började på verkstadsgolvet, säger Håkan.


171112 GB2


Han är övertygad om att fler skulle intressera sig för yrket om de kände till dessa möjligheter. För att sprida denna mer nyanserade bild av yrket deltar MRF på mässor och informationsmöten riktade mot högstadieelever som ska söka till gymnasiet.


– Vi har satsat stort på att teckna studiekontrakt med elever som väljer fordonsprogrammets inriktning mot personbilsmekaniker, berättar Håkan.


Detta kontrakt garanterar eleverna bland annat ett stipendium om de erbjuds provanställning när de gått klart skolan. Ett fantastiskt erbjudande som hittills har fått väldigt positiv respons. 


Det råder inga tvivel om att Håkan brinner för det anrika bilföretaget och för branschen som helhet. Han värnar om sina kunder och återkommer flera gånger till hur viktigt det är att bygga långsiktiga relationer med dem. God service kännetecknas enligt honom av ärlighet, öppenhet och ett varmt bemötande.


– Vi vill att våra kunder ska känna sig välkomna hit och att vi uppskattar dem, säger Håkan.

2017-03-01
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies