175021 L1

Slipp alla krångliga upphandlingar – utan kostnad.

Leasify är företaget som satsat på att digitalisera leasingbranchen. Genom ett unikt upphandlingsverktyg får företag kontroll över sina avtal. Den som vill slippa ägna timmar åt att läsa en massa finstilt skickar enkelt in sina olika avtal i till Leasifys system och när avtalet löpt ut kommer ett meddelande om vilka alternativ som är bättre. Det bästa av allt är att tjänsten är helt kostnadsfri.

Richard Jonsson är VD på Leasify och han möter upp en sommardag för att sprida nyheten om företaget. Tjänsten som han och kollegorna satsat på är en kvalitativ granskning av olika avtal där de kan hjälpa kunden att jämföra och förhandla anbud och villkor. 


När vi ska göra en upphandling så är det mycket mer än bara priset som jämförs. Vi ställer höga krav på kvalité hos våra leverantörer i våra upphandlingar, där kunden också kan vara säker på att de får ta del av behovsanpassade lösningar. För oss är det viktigt att våra kunder betalar rätt pris för rätt utrustning och tjänster över avtalstiden.


Idén till företaget växte fram när Richard tillsammans med sina medgrundare såg att många företag var uppbundna i väldigt ofördelaktiga avtal. Han berättar att kunder till Leasify har vid tillfällen kunnat spara nästan 50 % på avtalet genom att förhandla sin affär via dem. Pengar som företaget nu kan använda till andra saker i sin kärnverksamhet. 


175021 L2


Några hundralappar i månaden kanske inte låter så mycket men betalar man överpris i exempelvis 48 månader så blir det tiotusentals kronor per avtal. Har man sedan 10 avtal på företaget, vilket inte är ovanligt, som är ofördelaktiga så pratar vi hundratusentals kronor. 


Ett problem som många företag möter när de ska göra egna upphandlingar är att avtalen är krångliga och svåra att jämföra rakt av. Begreppen är många hos både leverantörer och finansbolag En och samma avgift kan ha olika namn hos olika leverantörer och det är svårt att få en klar överblick om vad saker ting egentligen kostar. Här kommer Leasify in som proffs på avtal och lösningar och de kan med sin kompetens sätta press på leverantörerna på ett sätt som kan vara svårt för den som inte är insatt. Richard berättar vidare om hur han ser på Leasify och de framgångar de har haft hittills.


Vi har en väldigt stark drivkraft i att hjälpa företag att få ner sina kostnader och vi ser att vår digitala plattform är framtiden för företag som enkelt vill upphandla transparenta avtal. 


Lösningen med att leasa sin bil, kopiator eller vad det nu kan vara är stark i Sverige. Det är ett enkelt sätt att få tillgångar till företaget utan att behöva göra dyra inköp. Dock finns det utmaningar med hur leasingbranschen ser ut idag vilket tyvärr bäddar för att företag tecknar undermåliga avtal. 


Det finns en stor marknad för den här typen av tjänster i Sverige och jag tror på en god tillväxt till mitt för vårt företag, menar Richard. Vi börjar etablera oss starkt på den svenska marknaden med ca 1500 företagskunder. När det gäller vidare expansion får det vänta lite, vi ska se till att göra de svenska kunderna nöjda först. Sedan finns det väldigt intressanta marknader framförallt utanför Norden. När det är dags att expandera vidare är det osäkert om det kommer att bli i Norden, utan kanske snarare USA där leasingtrenden också är stark.


175021 L3


Den som vill ta del av tjänsten går in på företagets hemsida och registrerar sig som kund. Sedan går det att ladda upp avtal för granskning och analys, naturligtvis under högsta sekretess. När det blir dags att se över avtalen så hjälper Leasify till med en omfattande upphandling där både utrustning, tjänster, leverantörer och finansering kan jämföras. 


När allt är klart meddelas kunden vilka alternativ som finns och vad allt det finstilta egentligen står för. Är det så att det faktiskt inte finns något bättre avtal än de som redan tecknats meddelas självklart kunden det.


Eftersom att vi har en helt oberoende position på marknaden så jobbar vi helt och hållet på kundens sida. Tjänsten är inte till för att locka någon till att byta avtal, utan vårt jobb är att ta fram transparens i upphandlingsprocessen och presentera flertalet valmöjligheter med olika märken och leverantörer. 


Det spelar ingen roll om avtalet gäller en kopiator, kontorsmöbler eller kaffemaskiner. Allting laddas enkelt upp i samma system och förhandlas när det är på väg att löpa ut. För det allra mesta går priset ner och dessutom slipper företaget att bekosta någon som ska sitta och utföra arbetet. Det blir inte mer win-win än så!

2017-09-15
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies