175019 NS1

Brobygge pågår!

Med hjälp av en rad strukturerade insatser samt en orubblig tro på alla elevers förmåga har Nygårdsskolan utvecklats till ett populärt skolval i Linköping. Satsningen på relationer, ökad lärartäthet och systematisk resultatuppföljning är några av de framgångsfaktorer som leder till förbättrade resultat.

Nygårdsskolan är en skola för elever från förskoleklass till årskurs fem. På bara några år har trivsel och måluppfyllelse på skolan ökat markant. En av de viktigaste förklaringarna till framgångarna är satsningen på att skapa goda relationer.

 

– Det är ett vedertaget faktum att framgångsrika skolor bygger sin verksamhet på nära samarbete mellan hem och skola, säger rektor Therese Andersson.

 

På Nygårdsskolan betraktar man barnens vårdnadshavare som helt avgörande för hur väl skolan fungerar. 


– Hos oss är föräldrarna en viktig resurs, konstaterar biträdande rektor Paulina Andersson. Det är Paulina som främst ansvarar för det som man kallar mjuka värden - relationer, trygghet och konflikthantering. Grundbulten är ett förebyggande förhållningssätt. 


– Man har sett att många konflikter uppstår på rasterna och att eleverna sedan tar med sig dessa konflikter in i klassrummet vilket leder till förstörda lektioner, förklarar Paulina. 


För att råda bot på detta har man ökat vuxentätheten på skolgården. 


– De vuxna fungerar inte som rastvakter utan som ansvariga för pedagogiska lekar som främjar samarbete och kamratskap, berättar Therese. 


Rastaktiviteterna är en av många insatser som syftar till en bättre fysisk och psykosocial arbetsmiljö för både barn och vuxna. Ytterligare en åtgärd är satsningen på att alltid ha två legitimerade lärare i varje klassrum. 


– På så sätt minskar lärarnas arbetsbörda och att de samarbetar gör det möjligt för dem att på ett mer effektivt sätt anpassa undervisningen så att den kommer alla elever till godo. 


För att uppfylla målet med ökad lärartäthet behöver man anställa fler legitimerade lärare. 


– Vi värderar främst ett starkt ledarskap, samarbetsförmåga och ett välförsett metodiskt register, säger Therese. 

Oavsett vilket ämne man undervisar i så står språket i fokus skolan. 


– Eftersom vi har så många olika modersmål här på skolan är enighet kring språket som en röd tråd genom verksamheten helt avgörande för elevernas lärande, säger Paulina som själv talar både syrianska, arabiska och svenska. 


– Att vi kan kommunicera med föräldrarna på deras modersmål underlättar samarbetet mellan oss betydligt, säger Therese. 



2017-10-20
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies