171126 PB1
171126 PB0
171126 PB1
171126 PB0

När verksamheten måste rulla

Fordon av olika slag är en förutsättning för att många företag ska kunna fungera. PBV Postbilsverkstan i Årsta reparerar och servar IVECO och andra märken upp till 3,5 ton med en verkstad som är i stort sett öppen dygnet runt. Nu letar man efter partners inom verkstadsbranschen i hela landet som är villig att samarbeta med PBV Postbilsverkstan.

Startskottet för PBV Postbilsverkstan började när Postnord skulle renodla sin verksamhet. Detta lade grunden för det nuvarande företaget. Det berättar Sixten Leijthoff, som driver PBV Postbilsverkstan och själv har en bakgrund inom fordonsservice som mekaniker och verksamhetsansvarig åt både Mercedes och Posten. Hans erfarenhet av att ta hand om ”allehanda fel och krångel” är därmed bred. Det administrativa(som ekonomi, personal och informationshantering) sköts av hans fru Susanna Leijthoff. 


– En fördel vid start var att vi kunde etablera oss rent geografiskt på det område vi redan var verksamma på. Ett stort plus är att verkstan är belägen på ett bevakat område dygnet runt.
Detta möjliggör att kunder med dyra utrustningar i bilarna inte behöver tömma dessa vid inlämning för reparation eller service, säger Sixten.


PBV Postbilsverkstan startade i de lokaler på Sockengränd 5 i Årsta som man fortfarande huserar i. Verkstaden är öppen nästan dygnet runt och kunderna kan därmed boka service och reparation över natten utan extra kostnad. 


– Du kan lämna in bilen på kvällen och hämta den nästa morgon! Därmed behöver du inte vara utan ditt fordon eller utrustning på grund av service eller reparation, säger Sixten och tillägger att man i dag arbetar med Postnords samtliga förekommande fordonstyper, men även exempelvis rullstolstaxi och sjuktransporter.
Enligt honom är företagets mekaniker både så pass skickliga och erfarna att kunna åtgärda det mesta själva, så att kunden kan känna trygghet och kvalitet. 


En del av arbetet med fordonen kan dessutom göras direkt där stoppet inträffar. Då kommer PBV Postbilsverkstans mekaniker ut till platsen och ser vad som behöver göras direkt. 


– Det kan handla om starthjälp eller att byta ett krånglande batteri. En punktering kan komma när som helst och att byta däcken på tunga fordon är inget som föraren klarar själv, berättar Sixten. 


Ibland behövs vägassistans och då ombesörjer PBV Postbilsverkstan detta med något av de stora bärgningsföretagen.


– Det handlar om att hjälpa kunden i en utsatt situation och skapa trygghet, säger Sixten.

När man är ute på vägarna kan det mesta hända, och eftersom moderna fordon är svåra att laga själv krävs rätt utrustning och kunskap.


171126 PB


Snabb service, kundens räddning

Sixten vet hur viktigt det är för kunderna att snabbt kunna återgå i trafik. Om ett företag förslagsvis har 120 fordon fungerar det inte om 40 av dem hela tiden står stilla på grund av en massa fel. Detta skapar bara höga fordonskostnader för företagen. Därför är det viktigt att försöka arbeta både förebyggande och på plats för att alla verksamheter som är beroende av sina fordon ska kunna fungera varje dag, menar Sixten.


– Det kan exempelvis vara en enskild firma som är helt beroende av sina körningar. Då gäller det att fordonet står fixat och klart och kan gå iväg nästkommande morgon, annars riskerar åkaren att förlora sina uppdrag. Jag förstår mycket väl hur viktigt det är för dem och vi tar deras behov på största allvar. Planerad service görs för att undvika driftstopp, men om något akut skulle hända kan man vara trygg med att ringa till oss, så kommer vi eller bokar in en tid omgående, säger Sixten.


För att kunna erbjuda snabb service och reparation ser PBV Postbilsverkstan till att få hem reservdelar så fort som möjligt. 


– Detta sätter även press på våra leverantörer att leva upp till deras framhållna pris-, kvalitet- och leveransgaranti, säger Sixten.


I ett krisläge är det inte rätt tid att sitta och förhandla om några procent på priset, menar han. Då gäller det i stället att sätta tryck på leverantörerna och se hur fort de kan skicka de delar som behövs.


– Vi ser till att flyga in de delar som behövs och då får kunden alltid sin reparation åtgärdad snabbast möjligt. Kommer en bil in på kvällen ska den helst vara i trafik igen på morgonen – det klarar vi för det allra mesta.


Söker partners runtom i landet

Just tack vare sina snabba insatser är antalet nöjda kunder stort, vilket också gör att PBV Postbilsverkstan går bra. Sixtens önskan är att utöka verksamheten och knyta till sig fler intresserade partners runt om i landet. Detta beroende på att bland annat att sjuktransporter och fastighetsbolag finns representerade på flera orter i Sverige. Dessa företag vill då få samma service, kvalitet och kostnad som de redan har i dag hos PBV Postbilsverkstan.


– Den som är intresserad kan höra av sig till oss för att förutsättningslöst diskutera vad ett samarbete kan leda till. Fördelen för den som vill vara vår partner är att det ger kunder direkt genom de avtal som redan finns. Och i framtiden kommer det att bli fler, lovar Sixten.


Han ser en framtid med ett större antal företag och fler enheter i ”spåkulan Sverige”.


– Målet är att utöka PBV Postbilsverkstan och redan i dag för vi samtal med flera olika intresserade företag, säger Sixten och hälsar intresserade företag välkomna till PBV-familjen.

2017-02-09
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies