171115 SG

Här får alla hjälp med sina däck

Bra däck är en fråga om trafiksäkerhet. Det vet Niklas Karlsson, som driver Skellefteå Gummiverkstad. Med däckförsäljning i blodet tvekar han och hans personal aldrig att hjälpa en kund i behov av nya däck eller fälgar.

Skellefteå Gummiverkstad erbjuder däckservice för i princip alla fordon med gummidäck, som personbilar, lastbilar och traktorer. Företaget samarbetar med bärgningsfirmor i Skellefteå och kan då det behövs dyka upp när någon behöver hjälp när som helst på dygnet.


– Jag var ute vid sjutiden i morse och hjälpte en kund från Arvidsjaur. Han köpte både nya däck och fälgar av mig. Han var hur glad som helst eftersom han bara ville hem, berättar Niklas Karlsson.


I hans familj har yrket gått i arv. Hans pappa arbetade själv som däckförsäljare, och när han gick i pension valde Niklas och hans bror att fortsätta i hans hjulspår.


– Jag har två söner själv, och den ena arbetar faktiskt här i verkstaden. Vi har lite tankar om att han kanske ska ta över en dag, säger Niklas och skrattar.

Både företag och privatkunder kommer till Skellefteå Gummiverkstad när det är dags att byta däck eller fälgar. Här arbetar man till stor del med märken som Bridgestone, Continental, Gislaved, Michelin och Nokian, men om kunden har egna önskemål är det inget problem, menar Niklas. Utbudet av däck och fälgar har nämligen ökat enormt. 


– Jag började i branschen när jag var 17 år och sedan dess har väldigt mycket förändrats. När det kommer till utbudet av både däck och fälgar har utbudet exploderat, samtidigt som det har blivit mycket billigare, berättar han.


171115 SG0


En tjänst som har blivit allt populärare är däckförvaring. Om du som kund har ont om plats hemma, kan du alltså förvara däcken på Skellefteå Gummiverkstad under tiden som de inte används.


– Drygt 70–80 procent förvarar däcken och byter dem hemma. Så det finns en stor potential för oss att utveckla det området ännu mer, säger Niklas.


Skellefteå Gummiverkstad ingår i franchisekedjan Däckteam vilket möjliggör att många inköp kan samordnas, vilket resulterar att man kan erbjuda kunderna bra priser på produkterna. Niklas och hans team vill att kunderna ska vara nöjda och sätter därför alltid servicen främst.


– Vi har aldrig nekat en kund hjälp, oavsett om de kommer sent eller om de skulle komma in någon dag när vi har mycket att göra. Vi tar den tid som behövs, säger han.


Detta är en av anledningarna till det ökande antalet stamkunder. Några har faktiskt anlitat företagets tjänster ända sedan verkstaden öppnades 1988.


– Av den anledningen känns det som att vi måste göra någonting rätt, säger Niklas.

2017-03-01
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies