175020 SS1

Familjeklass ger resultat

Som första skola i Linköping och som en av få i Sverige erbjuder Slestadsskolan elever som inte nyttjar sin fulla potential placering i familjeklass. Enligt detta internationellt välbeprövade koncept arbetar hem och skola tillsammans för att ge eleverna möjlighet att utnyttja sin fulla potential.

Arbetet i familjeklass sker enligt en engelsk metod som också används med stor framgång ibland annat Danmark. Utmärkande för metoden är att den bygger på ett ovanligt nära samarbete mellan skola och hem.


I tolv veckor kommer elevernas vårdnadshavare en gång i veckan till skolan och arbetar tillsammans med sina barn. Meningen är att de ska fungera som coacher medan vi pedagoger främst finns där som stöd vid behov, berättar Fredrik Eckerud specialpedagog och ansvarig för familjeklassen på Slestadsskolan. 

Metoden passar för elever som till exempel har svårt att koncentrera sig, ofta känner sig ängsliga eller för elever med hög frånvaro.  


Jag brinner lite extra för ungdomar som har det tufft och ser det som skolans uppgift att ge dem möjlighet att lära, utvecklas och må bra, säger rektor Michael Johansson. 

Arbetet bygger på färdighetsmål som har formulerats av specialpedagog, ordinarie lärare, vårdnadshavare och elev tillsammans. Elevens måluppfyllelse bedöms efter varje lektion och veckans resultat sammanställs i en tydlig graf som man använder som utgångspunkt för det fortsatta arbetet. Målen är mycket konkret formulerade och därför lätta att utvärdera.


Det kan exempelvis handla om att ta med sig material till lektionen eller våga svara på en fråga som läraren ställer, förklarar Fredrik. 

175020 SS2


Vikten av vårdnadshavarnas engagemang kan inte nog understrykas. Resultat kan endast nås då hem och skola arbetar mot samma mål. 


Föräldrarna är nyckeln som gör det möjligt för oss att nå barnen, säger Michael.  

De vårdnadshavare som hittills deltagit tillsammans med sina barn har varit mycket positiva.


De upplever att de fått en närmare kontakt, både med sina barn och med skolan, säger Fredrik. 

Dessutom har de fått möjlighet att i samtalsgrupper utbyta erfarenheter med andra föräldrar. 


Ofta känner de sig ensamma med sina problem och det är en lättnad för många att upptäcka att så inte är fallet, berättar Fredrik. 

Utvärderingar visar att metoden fungerar väl. Elevernas resultat förbättras, de är mer delaktiga i skolarbetet och hamnar i färre konflikter jämfört med tidigare. 


Att vi fokuserar på framgång och inte problem är en viktig förklaring till att arbete fallit så väl ut, säger Michael.


2017-11-02
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies