175070 TS4
175070 TS3
175070 TS4
175070 TS3

Forskning och hälsa

På lilla Tornadoskolan arbetar man aktivt med forskningsbaserad skolutveckling. Med stora satsningar på hälsa, språkutveckling och idrott verkar man för att ge sina elever förutsättningar att leva ett rikt liv med lärande och hälsa i centrum.

Tornadoskolan är en F-9-skola belägen i Skarpnäck. Till skolan hör också Tornadoförskolan Oceanen. Både skola och förskola präglas av lärandefrämjande metoder som understöds av etablerad forskning.


– Vår ambition är att alltid ligga i framkant, säger rektor och huvudman Ingrid Söderman. 


Enligt denna föresats har man länge arbetat enligt ett hälsoperspektiv med rörelse, kost och harmonisk psykosocial lärmiljö i centrum.  


– I dag vet vi att ett aktivt och hälsosamt liv är en förutsättning för lärande och utveckling, säger Ingrid.


Som en del av denna filosofi ingår ett samarbete med Hammarby fotboll. Både nybörjare och aktivt satsande elever har möjlighet att på elevens valtid träna fotboll under ledning av en av Hammarbys tränare.


175070 TS5


– För de elever som hellre dansar har vi undervisning ledd av en danspedagog, berättar Djordje Petrovic biträdande rektor för fritidshem och årskurserna F-6. 


Djordje deltog för flera år sedan i det första forskningsprojektet under Stockholms stads organisation. 


– Det handlade om elevernas kunskaper i matematik och jämförelse av elevernas kunskaper av att läsa och förstå uppgifterna på svenska kontra modersmålet, berättar han. 


Tornadoskolan har ett stort elevhälsoteam vars uppgift är att stötta både elever, vårdnadshavare och lärare i arbetet med bland annat åtgärdsplaner och anpassade lärmiljöer. 


I klasserna 7-9 finns alltid en resurspedagog med under lektionerna och alla undervisande lärare är införstådda med de enskilda elevernas behov. 


– Vi är mycket stolta över att alla våra undervisande lärare är behöriga, säger Ingrid.



Hon poängterar vidare hur viktigt det är att ge lärare inflytande över sitt arbete.


– Vi driver skolan tillsammans och för att våra lärare ska trivas är det oerhört viktigt att de har vårt förtroende, säger Ingrid med eftertryck. 


Man arbetar aktivt med kollegialt lärande vilket är ytterligare något som har förankring i forskningen. 


– Att vi lär av varandra gagnar både de vuxnas och elevernas utveckling. Det främjar samsyn och underlättar arbetsbördan, säger Djordje. 


All undervisning på skolan bedrivs enligt ett språkutvecklande perspektiv och alla ämnen innehåller praktiska moment.


– En gång i veckan ska man arbeta laborativt även i de teoretiska ämnena, säger Ingrid.


Även detta naturligtvis på vetenskaplig grund

2017-11-07
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies