173044 UF1
173044 UF2
173044 UF1
173044 UF2

Upsala Färg – för dig som behöver experthjälp

Trots hård konkurrens har Upsala Färg AB blomstrat i nära 110 år. Här finner du fasadfärg, trendiga tapeter, mängder av golv, kakel och klinker och många inredningsdetaljer. Dessutom finns experthjälp att få i form av kunnig personal.

Upsala Färg AB grundades av nuvarande vd Johan Lindqvists farfars far för över 100 år sedan. Då hette verksamheten Upsala Färghandel och hade karaktären av diverse- handel där man utöver färg även sålde kryddor, kemikalier och parfym.


I dag är företaget specialiserat på färg, tapet, golv och kakel och hittas på två adresser i Upsala. Huvudbutiken Upsala Färg Stormarknad på Bolandsgatan och Upsala Färg City på Bredgränd. Upsala Färg Citys sortiment består av färg, hobby och konstnärsmaterial.


– Det var min pappa Lars-Olof som efter att ha inspirerats av amerikansk detaljhandel på 1960-talet öppnade Sveriges första externa storfärghandel med stora försäljningslokaler, generösa parkeringsytor och självbetjäning, berättar Johan. 


En modig satsning som skulle visa sig mycket framgångsrik. Nu 50 år senare är femte generationen Lindqvist på väg att ta plats i företaget. 


173044 UF4


Vilket är då framgångskonceptet?


– Det är en kombination av många olika faktorer. Vi erbjuder ett stort sortiment, har en hög servicenivå och bred kunskap om de produkter vi säljer, säger Johan. 


Flera av de anställda har arbetat i företaget i många år och den erfarenhet och kompetens som finns samlad i verksamheten är imponerande. 


Framgång handlar också om tillgänglighet, menar Johans son Gustaf Lindqvist.


– Generösa öppettider, bra affärslägen och goda parkeringsmöjligheter gör det lätt för kunderna att välja oss, säger han. 


Gustaf är ansvarig för kakel- och golvavdelningen och något av en expert på rådande trender. 


– Heltäckningsmattor och lite mer rustika trägolv är på ingång och fler och fler väljer våtrumsmatta i badrummet i stället för klinker. 


173044 UF2


Kunderna består ungefär av lika delar privatpersoner som företag. Två grupper med helt olika behov av service och kompetens. Anspråk som familjen Lindqvist med personal naturligtvis kan uppfylla. 


Att Upsala Färg har och har haft en god utveckling trots den tuffa konkurrensen i branschen beror till stor del på ambitionen att vara en rådgivande partner till kunderna. 


– Vi är oerhört måna om att kunna erbjuda en hög kompetens och skickar våra anställda på både interna och externa utbildningar, avslutar Johan. 

2017-05-26
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies