185028 SP1

Alla barn har rätt att lyckas och utvecklas

Att som förälder ha ett barn som har svårigheter i skolan kan skapa både förtvivlan och sorg. Föräldrar har en central och viktig roll i sina barns liv och ibland kan man behöva stöd för att kunna hjälpa sina barn.

– Mitt fokus ligger på föräldrarna, när det gäller barn som har behov av särskilt stöd, säger 

specialpedagog Katarina Agneskog. Det är givetvis barnet som står i centrum, men jag brinner för föräldrarna. När man har ett barn som har svårigheter är det tufft att vara förälder. 


Katarina jobbade som klasslärare i låg- och mellanstadiet i 14 år. Emellanåt kände hon att hon inte riktigt räckte till för de barn som behövde extra stöd så hon utbildade sig till specialpedagog samt läste språk-, läs- och skrivutveckling. Hon har arbetat som specialpedagog inom skolan samt kommunövergripande inom barn- och elevhälsan. Idag driver hon egen verksamhet via Katarina Agneskog Specialpedagog AB.  I nära samarbete med föräldrar arbetar hon med kartläggning, undervisning och konsultation i hur du som förälder kan hjälpa ditt barn på bästa sätt. Katarina har även föreläsningar och workshops för förskolor och skolor bland annat inom språkutveckling och språksvårigheter/läs- och skrivutveckling. Skolorna kan även få hjälp med kartläggningar och observationer inom samma område.


För att du som förälder ska kunna hjälpa ditt barn krävs förståelse för ditt barns problematik och även att förstå vilka möjligheter som finns för ditt barn och dig att få stöd innan och utanför skolan. 


– Jag hjälper föräldrar att skapa den här förståelsen. Vad gör att läxläsningen inte ger resultat? 

Vad kan en utredning av ditt barn och en satt diagnos betyda och innebära? Hur tränar jag mitt barn i den språkliga utvecklingen? Inget barn är det andra likt så ingen lösning är heller den andra lik. Jag utgår ifrån de behov du som förälder, och ditt barn, har. 


185028 SP2


Kontakten med Katarina börjar oftast med ett samtal från föräldrarna där hon gör en behovsanalys samt presenterar en plan framåt.


– Nästan alltid landar det i att jag träffar barnet. Jag jobbar med barnet intensivt under en sex till sju veckor lång period i barnets hemmiljö. Jag kan också besöka skolan för att samtala med eventuell pedagog, mentor och rektor eller tillbringar tid i skolan för observation. Vissa föräldrar behöver bara samtalsstöd. Samarbetet mellan oss beror helt på vad man önskar som förälder. 


Katarina beskriver skolan som ett litet nålsöga som varje barn behöver ta sig igenom. En skoltid som barnet kan uppleva som lite ”fyrkantig” och att barnet kan känna de befinner sig i en omgivning de inte valt helt själva. 


– Det är så viktigt att se till att varje barn får utvecklas och lyckas genom sina grundskoleår och ändå behålla sin självkänsla – för att sedan i yrkeslivet välja mer utifrån vad de vill, avslutar Katarina. Alla barn ska ha rätt att lyckas och utvecklas. 

2018-09-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies