135110balingsnasskolan1
135110balingsnasskolan2
135110balingsnasskolan1
135110balingsnasskolan2

”Alla syns och får ta plats”

Det lilla sammanhanget bidrar till att det går bra för eleverna på Balingsnässkolan i Huddinge. Här samlas en stor del av undervisningen i samma klassrum och i hjärtat av skolan bor de estetiska ämnena. Den pedagogiska tanken sätter sin prägel på Balingsnässkolan inte bara i arbetssättet utan även i arkitekturen.

Sedan tio år går barn från förskoleklass upp till årskurs nio på Balingsnässkolan. Här finns även grundsärskola och träningsskola. Här studerar 560 elever. Den centrumnära skolan som ligger belägen intill ett framväxande villa- och radhusområde har blivit populär.
– Skolan byggdes i samband med expansionen i området och visst har det varit en fördel att vi vid starten kunde handplocka många av våra lärare, säger rektor Mari Zimmerman. Lärarkompetensen på skolan är hög och vi är noga med att ha rätt person på rätt plats. Här arbetar inte enbart behöriga lärare utan de undervisar också i sina ämnen. Dessutom blev en av våra duktiga lärare Malin Byström årets pedagog i kategorin grundskola.

Centralt i byggnaden ligger salarna för estetiska ämnen, något som är ovanligt. Ofta förvisas den verksamheten till exempelvis källaren. Ett uttryck för den kreativa och tillåtande stämningen på skolan är alla alster som skapas i bild och hantverk ställs ut i den gemensamma stora hallen. De beundras och uppskattas av alla. När eleven inte har lektioner i musik, slöjd och bild befinner den sig på sin ”hemvist”. Det är nämligen i det egna klassrummet som undervis-ningen sker – ett bra alternativ till att behöva flytta runt. Som en skola där samma grupp lärare och elever kontinuerligt möter varandra blir alla sedda.
– Det går inte att gömma sig här, utan vi ser vad som händer och fångar upp eleverna om något inte står rätt till. Låter man sina barn gå på Balingsnässkolan ska man veta att barnen får stabilitet och god kvalitet.

Varje termin arbetar man en vecka med ämnesöverskridande teman inom ramen för timplanens ”Skolans val”. Tack vare den högkvalitativa filmutrustning som finns är det vanligt att projekten går ut på att arbeta med film som medium.
– Resultatet är imponerande, filmerna blir mycket bra! Dessutom kan de där veckorna när vi arbetar i temaform skapa en speciell stämning i elevgrupperna. En klass som innan hade svårt att komma överens kan vara harmonisk efter en sådan vecka.
I skolans omgivningar finns både skog, berg, gräs och stora lekytor som ställer sig i kontrast till den moderna arkitektoniska byggnaden. Även om man har naturen inpå knuten pågår en ambitiös och nyskapande verksamhet innanför de glasade väggpartierna.
– Vi använder många olika uttryckssätt och jobbar i en kreativ miljö för att förmedla och ta emot kunskap.

2013-11-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies