144121-langbrodeli

Deli efter kundernas önskemål

Caroline Engström har länge haft dröm om att driva en delikatessbutik i en schysst lokal som passar verksamheten. I slutet av april i år blev det verklighet. En butik i Älvsjö sökte någon som ville ta över och tillsammans med sin man Mattias Engström driver Caroline i dag Långbro Deli.

På Svartlösavägen 77 i Älvsjö är det numera paret Caroline och Mattias Engström som erbjuder alltifrån färdig lunch och middag till flerårig lagrad ost och fina charkuterier. Efter att bara ha haft öppet ett par månader märks det att kunderna är glada över att butiken har slagit upp dörrarna igen.
– Det finns ett stort intresse här. Många kommer in efter jobbet och köper med sig mat hem. Under den korta tid vi har haft öppet har det gått åt betydligt mer än vad vi hade vågat hoppas på, säger Caroline Engström.


Ledordet är service. Oavsett om det gäller att vara flexibel när det gäller öppettiderna eller att ta hem de varor som kunderna efterfrågar försöker de alltid att lösa det som önskas. Om en kund efterfrågar en viss lunch ser de till att kolla upp ingredienserna för att se vilka möjligheter det finns att laga den.
– Det viktigaste för oss är att kunderna får en trevlig upplevelse när de kommer hit. De ska tycka att vi är trevliga, snälla och har bra saker att erbjuda. Vi ser till att vara väldigt lyhörda för önskemål och låter dem därför vara med och bestämma över vad vi ska ha i sortimentet. Eftersom vi är så pass nyöppnade har vi inga fasta ramar, menar Mattias Engström.


Han och Caroline bor i området och har passerat lokalen många gånger. Drömmen om att starta en verksamhet har funnits länge och när de fick syn på skyltarna om att lokalen skulle hyras ut slog de till.
– Intresset för mat och dryck har funnits länge och jag har sagt att när jag hittar en passande lokal ska jag göra något med det. I många år har det mest varit något jag har sagt på skoj, men nu är det på riktigt, säger Caroline.


Vissa av de tidigare ägarnas leverantörer har de behållit, andra är helt nya. Mottot är att bara erbjuda bra produkter men ändå i olika prisklasser för att alla ska ha möjlighet att köpa god mat. Det kan handla om alltifrån charkuterier som salami och lufttorkad skinka till ostar med olika lagringstider.
– Det är lätt att känna smakskillnaden på hur länge en ost är lagrad, därför låter vi alltid kunderna få smaka innan de köper, säger Mattias och tillägger att de framöver även kommer satsa mer på dagens lunch och färdiga picknickkorgar som ytterligare en del av den redan utarbetade servicen.

2014-06-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies