42826101832_84c596947e_o28005399237_6fdf7a0a1e_o41063887270_d252900ede_o

Det svenska spelundret

Sverige är med i toppen bland de nationer som utvecklar flest, och bäst, dataspel. Den svenska spelsektorn är ständigt växande och den årliga tillväxttakten har sedan 2006 legat på 35 procent. Förutom att branschen för varje år har behövt nyanställa och att fler studios har etablerats, har även fler kvinnor kommit in i branschen. För de bolag som har satsat på nätspel har marknaden från och med 2019 öppnats upp eftersom staten inte längre har monopol på den delen av spelmarknaden. 

Positiv statistik 

Det är en fortsatt positiv utveckling för svenska spelutvecklare. På fem år har omsättning tredubblats, varav den 2017 uppgick till 14,7 miljarder kronor. Det finns 343 aktiva spelföretag och sammanlagt finns det över 5300 anställda. Antalet nyanställningar har fyrdubblats sedan 2016 och man räknar med att man kommer att behöva anställa ytterligare 1000 personer i år. Detta sätter stor press på alla spelstudios, då det faktiskt råder brist på spelutvecklare och nyexaminerade. Trots att antalet spelutbildningar också ökar, är utbildningen på minst tre år och det hinner inte examineras tillräckligt många spelutvecklare varje år. Samtidigt ökar söktrycket efter utvecklare inom andra branscher. 


9036431912_68d9a7f939_o


Spelutbildningarna är omåttligt populära bland både äldre och yngre studenter, varav det både är spelintresset och den stora chansen att få jobb direkt efter studierna som lockar.  


Öppnare marknad

För spelföretag som satsar på att erbjuda spel på odds och online casino, både till mobilen och datorn, har Sverige blivit en helt ny marknad.  Det finns en stor efterfrågan på spelautomater, live casino och kortspel från framstående spelleverantörer som NetEnt, Playtech och Microgaming. Svenskarna är en av de mest spelande befolkningarna men det är först nu som marknaden har reglerats. Det råder från och med den 1 januari nya regler och krav för att ett spelbolag ska få vara verksamt i Sverige. Dessa innefattar bland annat att spelbolagen måste inneha en godkänd licens från Spelinspektion, betala skatt på vinsten samt ta ett större ansvar för spelarna. 

Tidigare var det endast statliga företag som fick bedriva spelverksamhet i Sverige. Däremot kunde andra företag erbjuda sina tjänster på den svenska marknaden förutsatt att de inte var registrerade i landet utan i ett annat EU-land. Det skapade en okontrollerad och orättvis marknad och regeringen valde därför att avsluta sitt monopol och öppna upp marknaden på samma sätt som man har gjort i Danmark. 


Rum för mer utveckling  

Trots fina siffror finns det rum för utveckling. Det handlar inte bara om att spelen måste anpassas efter den nya tekniken som släpps varje år. Det måste även ske en utveckling på arbetsplatserna. Sveriges spelmarknad är en av få som består av 20 procent kvinnor. Många företag arbetar aktivt för att nå en 50-50 fördelning och det har tagits flera initiativ för att locka fler kvinnor till branschen, samt för att göra det lättare för kvinnliga utvecklare att starta egna studios. 


41063910060_3e61d0c311_o


Man räknar med att hälften av alla spelare i världen är kvinnor, men att 80 procent av de anställda inom industrin är män. För att marknaden ska fortsätta att gå framåt och skapa bättre spel måste demografin inom sektorn matcha den hos konsumenterna. 

Läs mer...

2019-02-14 15:30

192058 AL1

Sov allra skönast – med gott samvete

Artikel Bomull är en av världens mest resurskrävande råvaror, i en omstridd industri. Bli en medveten konsument och bädda sängen med bomull som är rättvist och hållbart producerad från Alva.
192035 DODO5

En uppstickare inom skönhet

Artikel Salong DoDo kickade igång verksamheten i Strömstad för sex år sedan. Tre lyxiga skönhetssalonger senare satsar David Samin på att växa.
    Marre1_webb

    Mästerfrisören Marre

    Har aldrig en dålig dag

    Spår-bild

    Podcasten Spår

    Oskyldigt dömda måste kunna få upprättelse

    __ProgrammeraMera2016KarinNygards2

    Digitalisera skolan

    Karin Nygårds sprider digital kunskap i skolans värld

    Arkiv