123043_Thermo-Gaia

Effektiva energiåtgärder till bra pris

Att energieffektivisera en fastighet är i många fall en stor investering. Men det finns kostnadseffektiva alternativ att tillgå. Företaget Thermogaia AB erbjuder det energibesparande ytskikt Termoskydd som är billigare och minst lika effektiv som en vanlig tilläggsisolering.

– I mångas öron kan det låta lite för bra för att vara sant, därför är det oerhört viktigt att förklara vad Termoskydd går ut på, säger Berit Lönn som tillsammans med Olle Löfdahl är nordisk generalagent för Thermogaia AB.
Termoskydd är en skyddande behandling som i likhet med vanlig färg appliceras på exempelvis tak, fasad och interiör. Ytskiktet finns i en rad kulörer och består av keramiska kulor och bindmedel. De keramiska kulorna reflekterar värmevågor och avfuktar den behandlade ytan medan bindmedlet fyller en Goretexliknande funktion.
– Termoskydd har samma effekt som en tilläggsisolering men är betydligt mer kostnadseffektiv. I dagsläget använder Botkyrkabyggen Termoskydd vid renoveringen av ett miljonprogramsområde. Det är ett bra exempel på projekt där tekniken kommer väl till pass, säger Olle Löfdahl.

Vid upprustningen av de gamla 1960-talshusen ligger utmaningen i att göra en omfattande renovering utan att kostnaderna skjuter i höjden. Lyckas det stannar hyrorna på en rimlig nivå.
– En mätning som utförts vid Berlins universitet visade att energibesparingen på ett hus i lättbetong, likt Sveriges miljonprogram, är 14–28 procent om Termoskydd används. Det är samma besparing som vid en tilläggsisolering, men till en tredjedel av priset, säger Berit Lönn.
Termoskydd appliceras med fördel av en målare som har utbildats i tekniken.
– Vi samarbetar med kompetenta fackmän, men har man som kund en annan underentreprenör kan vi utbilda dem. Att ha kunskap om tekniken är en förutsättning för ett bra resultat, säger Olle Löfdahl.

Inom kort kommer produkten finnas tillgänglig även på den privata marknaden, då under benämningen energisparfärg.
– Det här är en produkt som kommer revolutionera färg- och isoleringsmarknaden, förutspår Berit Lönn.
2012-11-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies