154083-BG
154083-BG1
154083-BG
154083-BG1

En erfaren uppstickare i bilbranschen

Bilgruppen i Helsingborg skiljer sig mot många andra bilfirmor. Här säger personalen att bilaffären inte startar förrän bilen är levererad. Till skillnad från många andra har Bilgruppen bara två säljare som på ett personligt sätt vägleder kunden.

För 25 år sedan startade Tomas Håård Bilgruppen i Helsingborg. Tanken sedan dess har varit att personlig service för varje kund är otroligt viktigt – något som Tomas håller fast vid än i dag.
   – Man brukar säga att när en bil är levererad slutar en bilaffär. Men för oss här på Bilgruppen startar den’’, säger Tomas Håård.

Bilgruppen sticker dessutom ut på flera andra sätt. Här arbetar åtta personer, men bara två på säljavdelningen. Det är en stor skillnad jämfört med de större bilfirmorna, vilka kan ha 10–20 anställda säljare.
   – Eftersom vi slåss med de större bolagen som finns här är det service som gäller för oss. Vi känner till och kommer ihåg alla som köpt bil här, försäkrar Tomas.

Samtidigt visar han och hans medsäljare upp goda resultat. Bilgruppen säljer omkring 600–650 bilar varje år, vilket innebär att säljarna snittar över 300 bilar var. Något säljare på större bilfirmor sällan mäktar med.
En annan skillnad mellan Bilgruppen och konkurrenterna är att Tomas och hans anställda kan kalla sig för Japan-specialister. Bland sina nya bilar säljer Bilgruppen endast Mazda, Suzuki och lätta lastbilar av märket Isuzu.
Tomas Håård är nöjd med de bilmärken Bilgruppen är återförsäljare åt.
   – Mazda sticker ut väldigt mycket. De går sin egen väg. De har snygg design och trevliga lösningar som de är ensamma om, säger Tomas.

   – Suzuki är både billig att köpa och att äga. Det är japansk kvalitet när den är som bäst. Det är en superrolig bil som är kul att köra.

Bilgruppen omsätter i dag mellan 60 och 70 miljoner kronor om året. Men även om det finns utrymme för en expansion av företaget är Tomas Håård nöjd med den nivå Bilgruppen ligger på i dag. Det är det som gör firman unik och annorlunda i området menar Tomas.
Firman säljer mest till privatpersoner, men de senaste åren har tjänstebilsmarknaden vuxit mycket. Särskilt när det gäller Mazda.
   – Nu kommer det mycket tjänstebilsförfrågningar. Vi har skrivit ramavtal med många företag, säger Tomas Håård.

Nästa år väntar en ombyggnation på Bilgruppen för att anpassa sig till Mazdas nya riktlinjer. Något han är helt ombord med.
   – Det är viktigt att man har rena lokaler. Men vi vill också skapa en hemma-hos-känsla, säger Tomas.

2015-06-08
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies