161099 HS
161099 HS0
161099 HS
161099 HS0

En lyckad skolfusion

Hammarbyskolan har gjort sig känd för sin Reggio Emiliainriktade förskoleverksamhet och det faktum att pedagogiken återkommer i skolans övriga årskurser. Det tillsammans med skolans värdegrundskoncept har varit en stor fördel när Nytorpsskolan för drygt två år sedan övergick till att ingå i Hammarbyskolans organisation.

Hammarbyskolan Södra, som tidigare hette Nytorpsskolan, har på kort tid gått från att vara en skola med ett lågt söktryck till att i dag vara en skola som så många söker till så att alla dessvärre inte får plats. I januari 2014 slogs skolan ihop med den Reggio Emiliainriktade Hammarbyskolan som numera heter Hammarbyskolan Norra. Och resultatet har blivit mycket bra. I dag har båda skolor ett högt söktryck och totalt går drygt 800 elever här fördelade på 33 klasser. 


– Vi kunde flytta över hela konceptet, både pedagogiskt och socialt, och kunde också nyanställa. Den personal som var kvar har varit mycket positiv och velat göra något nytt, säger rektor Ann-Marie Flodin, som fick i uppdrag att genomföra sammanslagningen.


På Hammarbyskolan Södra går elever från förskoleklass till årskurs sju. Men om allt går enligt planerna kommer skolan kunna utöka sin verksamhet och även att ta emot elever upp till årskurs 9 från och med höstterminen 2017.


Utöver Hammarbyskolan Norra och Södra innefattar organisationen ytterligare en verksamhetsdel, nämligen Roma Kulturklass – en F–9-verksamhet för romska elever från förskoleklass till årskurs nio belägen intill Dalenparken.


För många föräldrar som har haft sina barn i Reggio Emiliaförskola är Hammarbyskolan det självklara valet.


– De vet att deras barn får en fortsatt undervisning som grundar sig på filosofin som bygger på ett utforskande lärandesätt, estetiska lärandeprocesser och demokratisk fostran, säger Maria Ubrig, biträdande rektor för årskurs 4–7.


Dokumenterandet är ett återkommande inslag i elevernas lärande. Till exempel fotograferar, intervjuar och synliggör man arbeten genom att sätta dem på skolans väggar.


– Vi brukar säga att vi är alla medforskare. Som lärare är man inte den som sitter inne på svaren utan är den som tillsammans med barnen söker nya kunskaper, säger Ann-Marie Flodin.


Genom att uppmuntras till att ta till sig kunskap på många olika sätt får eleverna på Hammarbyskolan ta del av en mycket varierad undervisning. Bild, musik och rörelse är starka pelare i verksamheten och framför allt i förskoleverksamheterna. Skolan är mer målstyrd och har inte den plats för de kreativa elementen som man kanske skulle vilja.


– Lärarna kan få känslan av att om de inte talar om hur det är, till exempel hur fotosyntesen fungerar, så lär sig inte eleverna. Så fungerar det inte i förskoleklasserna. Där grundas en nyfikenhet, ett prövande och ett dokumenterande, säger Ann-Marie Flodin.


På Hammarbyskolan talar man om demokratisk fostran vilket kortfattat innebär att våga uttrycka vad man tror och tänker, att kunna redovisa sådant man har gjort och kunna ta till sig kritik och bli ifrågasatt.


Reggio Emilia är en filosofi som härstammar från en italiensk borgmästare som efter andra världskriget bestämde sig för att det fick vara nog med krig. För borgmästaren var det självklart att börja med barnen, att ge dem de verktyg som krävs för en respektfullt och fredligt samhälle.


– Den här filosofin genomsyrar hela verksamheten. När vi anställer personal frågar vi mycket om deras syn på barn och lärande, och vi har fått väldigt många duktiga pedagoger hit, säger Ann-Marie Flodin och åsyftar Hammarbyskolan Södra.


Hon betonar vikten av Hammarbyskolan Norras inflytande på det som i dag är Hammarbyskolan Södra. Utan Norra skulle inte så många vara så nöjda med Södra.


– Det var räddningen för den här skolan att vi bara kunde köra på. Det är visserligen bara några 100 meter emellan, men det är samma skola, säger Margareta Rydberg, biträdande rektor med ansvar för Norra och Södras förskoleklasser och fritidsverksamheter.


En bra skola är ingenting utan bra mat, och här lyser därför det gamla industrilika storköket med sin frånvaro.


– För mig är det otroligt viktigt att skolköket fungerar. Vi har ett fantastiskt kök, som är det största i skolans ombyggnad. Det har blivit ett restaurangkök i toppklass med tre anställda kockar lagar väldigt god mat.


Sex till åtta rätter varje dag blir det, och det finns alltid nybakat bröd. Här arbetar man miljömedvetet, bland annat med så mycket ekologiskt som möjligt.


Ann-Marie Flodin, Maria Ubrig och Margareta Rydberg är överens om att Hammarbyskolan är en trygg skola. Det var längesedan det förekom mobbning, kanske ett resultat av den tydlighet som ledningen visar i frågan.


– När det är någonting som händer, då agerar vi direkt. Sådant som många tycker är små saker tar vi hellre tag i direkt. Då växer det sig inte stort. Vi har ett gemensamt ansvar, säger Ann-Marie Flodin.

2016-02-09
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies