141059-actionbase

En stor aktör i en liten bransch

Hur beter sig din kund? Vilka produkter eller tjänster är intressanta för dem? Hos analysföretaget Actionbase vet man det mesta om hur kunder beter sig. Här arbetar både ingenjörer som bytt bransch och analytiker med statistisk bakgrund som kan ge de svar du söker.

Actionbase arbetar med att ta fram kundanalyser så att företag inom många olika branscher kan få en bättre förståelse för sina kunder.
   – Våra naturliga uppdragsgivare är marknadschefer eller liknande på relativt stora bolag med många slutkunder. Vi är analytiker som tittar på beteende, hur du har köpt, hur din profil ser ut, vad vi tror du kommer vilja veta eller göra i morgon, säger Mårten Tilosius, vd på Actionbase.
   – Vi försöker titta in i framtiden och förstå behov helt enkelt, summerar han.

Kundbeteende och kundbehov blir allt viktigare för större företag. Nuförtiden har marknadscheferna på de stora företagen börjat prata om hur mycket pengar de har genererat för företaget. Eftersom företagen vill bli mer kundfokuserade har marknadsavdelningarna fått större mandat då det är de som sitter på informationen om kunderna. Det är också här Actionbase kliver in i bilden.
   – Vi hjälper företag till att bli relevanta i sin kommunikation med kunden, säger Mårten.

I takt med att den digitala världen blir större och större lägger Actionbase ner mer och mer arbete på den delen.
   – Vi satsar mycket på digitala medier. När du använder din smarta telefon, surfplatta eller dator lämnar du hela tiden spår efter dig. Vi vet var du var när du loggade in, vilket väder det var, om du rörde på dig med telefonen och så vidare. Med det här underlaget kan vi sedan hjälpa till att göra kundupplevelsen relevant, säger Mårten.

Actionbase är en stor aktör på en relativt liten marknad, trots detta finns flertalet företag i branschen. Men Actionbase skiljer sig emellertid från konkurrenterna då de lägger stor vikt vid analyser samt att hjälpa sina egna kunder.
   – Vi lämnar inte bara en rapport efter oss. Efter vår analys sitter vi i stället kvar med kunden och gör det där testet om det går att förändra kundens beteende. Vi är kvar och hjälper dem att få det genomfört, för det handlar om att agera på insikt. Vi är väldigt operativa.

Trots att Mårten Tilosius numera är vd är han fortfarande kvar ute på fältet.
   – Jag tycker det är spännande att vara kvar i verksamheten och få arbeta med det vi gör.


Foto: Mikael Ribeiro

2014-09-12
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies