133052.aktivmiljo.2
133052.aktivmiljo.1
133052.aktivmiljo.2
133052.aktivmiljo.1

Ergonomi på arbetet – ta hjälp av ett proffs

Att ha en kontorsstol med rätt ergonomiska inställning och ett anpassat lampljus vid skrivbordet är viktigt för en fungerande arbetsplats och för att bibehålla kroppen välmående länge. Det menar Daniel Nord som driver Aktiv Miljö AB som hjälper andra företag att hitta rätt produkter för rätt verksamhet.


– Vårt arbetssätt går ut på att åka ut till kunden och personligen lämna de produkter de är intresserade av. Vi ställer in exempelvis kontorsstolen rätt åt varje person som sedan får prova den i någon vecka. Efter besöket återkopplar vi alltid för att höra hur det har gått. Ibland ringer de själva efter ett par timmar och säger att de är nöjda, säger Daniel Nord, ägare av Aktiv Miljö AB.
Med både showroom och butik i centrala Stockholm arbetar man med många storkunder i staden. De flesta är återkommande företag som har insett det praktiska i att få hjälp med att hitta passande produkter.
– Den erfarenhet vi har gör att vi har lärt oss om de problem som kan uppstå och vad som kan göras åt dem med hjälp av ergonomiska produkter. Dessutom är vi oberoende av leverantörer och kan därför ta in det kunderna vill ha, såväl billigt som bättre ergonomiska produkter och även begagnat eftersom vi tar hand om de möbler kunderna byter ut, förklarar Daniel.

Han köpte företaget 2009 tillsammans med en kollega. Då var företagets koncept att sälja hjälpmedel till kontor, men under åren har verksamheten utvecklats och i dag erbjuds allt som har med inredning inriktat på ergonomi att göra. En ny bättre hemsida har tagits fram där företaget visar många produkter och riktpriserna. Sedan ett år tillbaka driver Daniel dessutom företaget ensam och tar in personal när det behövs.
– Det är viktigt att ha personal som kan jobbet för att kunna garantera kunderna den snabba servicen och höga kvalitet vi utlovar. Vi har alltifrån montörer, elektriker, byggare och personer som levererar våra produkter till mötesbokare och webbfolk, menar Daniel som själv ofta är ute hos kunderna. Detta för att kunna erbjuda kunderna helhetslösningar.
– Jag tycker att den nära kontakten är viktig. Visst tar det mycket tid att åka runt så mycket som vi gör, men det är det värt.

Det stora lagret och transportmöjligheterna gör att företaget kan hantera stora beställningar och samtidigt vara kundens enda kontakt. Planerna är att framöver expandera genom att anställa fler personer samt öppna filialer i bland annat Göteborg och Malmö.
– Jag kommer även att satsa på export och har redan nu fått förfrågan från kontakter i Los Angeles om att komma över dit och hjälpa dem på deras arbetsplats, men än så länge har jag inte hunnit.

2013-06-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies