Få rätt till den personliga assistans du önskar

Särnmark Assistans grundades redan 1992 och är ett av Sveriges äldsta assistansbolag. När det gäller kvaliteten på de tjänster man erbjuder finns det inte många andra bolag i branschen som gör det bättre. Med lång erfarenhet och absolut fokus på kundens rätt att bestämma över den egna assistansen har man med åren befäst sin position som ett tryggt val för människor i alla åldrar och med alla typer av funktionsnedsättningar.

Ägarna och grundarna Mikael Särnmark och Cecilia Ekholms gemensamma historia är unik. Mikael, som har varit i behov av assistans ända sedan slutet av 1970-talet efter att ha misshandlats svårt, lärde känna Cecilia då hon började arbeta som hans personliga assistent under 1980-talet. År 1992 skriver de slutligen avtal för personlig assistans med sin första kund. 


– Allt började med att Mikael var missnöjd med den hjälp han fick av hemtjänsten. Han ville ansvara för sitt eget stödbehov och fick efter att ha stridit för sin sak ekonomiskt stöd från Stockholms stad för att anställa egna assistenter, berättar Marika Philipsson, vd och koncernchef för Särnmarksgruppen. 


Mikaels kamp blev upprinnelsen till dagens lagstiftning och ligger till grund för hela Särnmarkgruppens verksamhet. Att han och Cecilia varit med hela vägen och fortfarande äger bolaget, utan inblandning av utomstående aktörer, är en stor anledning till denna bärkraftighet. 


– Vår värdegrund är också samma som när företaget startade. Hela vår verksamhet går ut på att genom LSS och assistans möjliggöra för våra kunder att leva det liv de själva önskar, säger Marika. 


Rätt modell för rätt kund

Absolut grundläggande är självbestämmandet samt kundernas rätt till fullständig insyn och total makt över sin egen assistans.


– Ingen får tala över huvudet på våra kunder, utan de vet själva vilket liv de vill leva och vem som ska sköta deras assistans samt hur det ska gå till och när, säger Marika. 


Särnmark Assistans har utarbetat tre kundmodeller för att maximera kundernas inflytande. I den första modellen driver kunden sin assistans som ett eget företag. Särnmark bistår med redovisningsstöd, lönehantering och juridisk rådgivning men driften av företaget sköter kunden själv. 


– Mer självbestämmande än så kan det inte bli, säger Marika och berättar att företaget är ett av få assistansbolag som kan erbjuda denna tjänst. 


Den andra kundmodellen heter ”Aktiv” och vilar på samma grundvalar som den första. Enligt denna ansvarar Särnmark för arbetsmiljöfrågor och arbetsgivaransvar. 


Modell nummer tre är under lansering efter att ha efterfrågats av kunder. I den tar Särnmark ett större ansvar för hela organisationen av assistansen kring den enskilde kunden – naturligtvis utan att kompromissa med rätten till medbestämmande. 


Särnmark Assistans finns i Stockholm, Uppsala, Visby och Västerås. Under våren kommer man även att öppna i Karlstad och Sundsvall. 


– Att vi expanderar beror på vår önskan om att erbjuda så många som möjligt våra assistanstjänster. Vi anser att våra modeller och vårt synsätt ger kunden de absolut bästa förutsättningarna för ett så fritt liv som det bara går, säger Marika. 


Alla typer av behov

För kunder som beviljats assistans och väljer att anlita Särnmark inleds processen med ett möte där man går igenom hur mycket assistans man är berättigad till och hur man vill att den ska se ut.


– Våra kunder är ett tvärsnitt av Sveriges befolkning och de har alla typer av funktionsnedsättningar, och därmed behov av olika typer av stöd i olika omfattningar. Somliga har ett stort vårdbehov medan andra bara behöver hjälp med att ta sig till jobb och fritidsintressen, förklarar Marika. 


När man kommit fram till vilken typ av assistans och i vilken utsträckning lägger man schema tillsammans med kunden och kommer överens om hur stor del av rekryteringsprocessen som ska skötas av Särnmark respektive kund. 


– Ofta annonserar vi efter lämpliga kandidater och gör ett första urval som sedan går vidare för intervju hos kund, berättar Marika. 


Välj rätt bolag

I Sverige finns cirka 1 000 assistansbolag och att bestämma sig för vilket man ska anlita kan kännas svårt och ibland nästan oövervinnerligt. Marika delar gärna med sig av vad hon och Särnmark Assistans tycker att man ska kontrollera.


– Erfarenhet och tid i branschen är grundläggande. Om ett bolag har klarat sig i många år betyder det stabilitet och nöjda kunder. Man måste också titta på hur assistansen ser ut i verkligheten. Att företaget håller vad de lovar och att tjänsterna de erbjuder passar ens behov, råder hon. 


Vidare är det viktigt att bolaget kan erbjuda tjänster som går lite utöver den vardagliga assistansen. 


– Bolaget måste vara nåbart och ha anställda som kan hjälpa till med till exempel juridiska och ekonomiska frågor, utvecklar Marika. 


Även om assistans i världsklass är Särnmarks absoluta kärna anordnar man aktiviteter och utbildningar baserade på kundernas önskemål.


– Vi har till exempel utbildningar i ergonomi, arbetsmiljö, första hjälpen, brandskydd och mer riktade utbildningar inom spasticitet och MS för att nämna några. Utöver detta arrangerar vi också evenemang som fikaträffar, jul- och sommarfester och även resor till Kolmården, men också till Kreta, berättar Marika. 


Det märks att hon är stolt över den flexibilitet och valfrihet som Särnmark Assistans garanterar sina kunder.

2016-04-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies