151027-BILDBYLINE
151027-BILDBYLINE1
151027-BILDBYLINE
151027-BILDBYLINE1

Färdiglagad mat från grunden direkt hem till dörren

Ellens Gryta i Stockholm erbjuder mat lagad från grunden där äkta råvaror utan onödiga tillsatser är grundkonceptet. Företaget lagar traditionell husmanskost med moderna inslag ¬– vad sägs om långkokt högrevschili eller butternutsoppa med rostade solroskärnor?

Ann-Louise Josefsson är kvinnan bakom succéföretaget Ellens Gryta som startades förra året. Själva affärsidén föddes för två år sedan när hon skulle återvända till arbetet inom finansvärlden efter föräldraledigheten.
   – Vi har tre barn och visste inte riktigt hur vi skulle få vardagspusslet att gå ihop. Då önskade jag att vi hade haft någon som min mormor Ellen, som hjälpte min mamma och mina mostrar när jag var liten, förklarar Ann-Louise.

Hon minns hur mormor Ellen brukade gå runt med sin gryta och laga mat.
   – Det var en stor avlastning i vardagen för min mamma och hennes syskon som var stressade småbarnsföräldrar, och nu vill jag via mitt företag hjälpa andra föräldrar på ett liknande sätt.

Vällagade middagar till barnen
Ann-Louise förklarar att hon inte vill ge sina barn vilken mat som helst, men att det samtidigt är oerhört svårt att få till vällagad mat efter en stressig arbetsdag. Den erfarenheten fick henne att börja spåna på idén om att erbjuda leveranser av goda, färdiglagade och näringsrika middagar direkt hem till kunden.
   Ellens Gryta erbjuder vällagade rätter gjorda från grunden, utan tillsatser och med en betydande andel ekologiska eller KRAV-märkta ingredienser. Rätterna lagas av Niclas Lewenhagen och hans team från Willy Ohlsson i Östermalmshallen. Middagarna levereras färska och värms med fördel i en kastrull, samtidigt som kunden kan förbereda resten av middagen själv. Det är mat som man sällan själv har tid att laga, som långkok och fiskrullader med hummersås.
   – Vi skickar inte med basvaror som potatis, pasta och ris eftersom de flesta kunderna inte vill ha det, utan de tillbehören väljs utifrån egen smak. Vi satsar i stället på att skicka med lite roligare tillbehör som rårörda lingon och saffransaioli, berättar Ann-Louise.

Abonnemang med flexibilitet
Ellens Gryta levererar mat direkt hem till dörren. Leveranserna sker vanligtvis varannan söndag och kunderna får själva välja vilken storlek de vill ha på sina leveranser. Ellens Gryta kommer med tre eller fyra middagar för två, fyra eller fler personer. Kunderna abonnerar på tjänsten och det finns ingen bindningstid. Man har även rätt att avboka beställningen fram till tio dagar före leverans, och det går att pausa tjänsten. Menyerna är fasta, men kan i viss mån individanpassas.
   – På vår hemsida kan kunden ändra i sin kommande meny och byta eller lägga till rätter. I vårt kompletterande "Alltid-hos-Ellen"-sortiment finns frysta rätter som är populära bland dem som vill byta eller beställa extra portioner, säger Ann-Louise.

Bred kundbas
Ellens Gryta är populär hos barnfamiljer, men företaget har även många andra kunder, som karriärparet i stan eller pensionärer som uppskattar vardagslyx, i form av att vid sidan av den egna matlagningen ibland ha god, vällagad mat i kylen, färdig att värmas.
   – Vi har upptäckt att Ellens Gryta levererar mat till en väldigt bred målgrupp, avslutar Ann-Louise.
2015-02-02
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies