Färskt och fräscht i grönsaksdisken

Många pratar om att det är viktigt med schyssta arbetsvillkor och kvalitet när det handlar exempelvis kläder, men när det handlar om frukt och grönt utgår man från att butikerna vet vad de gör. Så är dock inte alltid fallet. Det menar Ahmet Özdemir som själv importerar kvalitetsråvaror från Turkiet.

Ahmet Özdemir har själv ursprung i Turkiet med en morfar som varit länge i branschen och gjort sig ett namn som grönsaksodlare där. Han har förstått hur viktigt det är med goda relationer är för att kunna göra bra affärer.
– Vi har fått ett rykte om att vi har högsta kvalitet på de varor vi säljer. Turkiet har många som exporterar varor till utlandet, men det är inte alla som vet hur de ska förvara, packa och skicka dem för att de ska hålla en god kvalitet. Vi köper bara från dem vi vet är bra, säger Ahmet Özdemir, delägare i MR Fruit AB.


Han förklarar att det finns otroligt många sorter av varje vara och det gäller därför att ha koll på var det absolut bästa finns. En av de klassiska produkterna, granatäpple, importerar de exempelvis från den staden i Turkiet som har längst kultur och bäst kvalitet när det gäller just den frukten.
– Den kommer ursprungligen från Turkiet och det är fortfarande där de absolut bästa granatäpplena finns. På samma sätt arbetar vi med varor som paprika, gurka, zucchini, mango och spenat, förklarar Ahmet.


Störst sortiment har de sommartid. Det är då flest säsongsvaror växer och finns tillgängliga av bra kvalitet. Dock är det inte bara svenskarna som har börjat få upp ögonen för de turkiska grönsakerna, varför det i vissa fall kan vara svårt att få tag i det bästa.
– Exempelvis börjar Ryssland bli ett stort importland av Turkiets produkter. Men jag har varit ute så mycket i butiker runtom i Sverige och fått både grossister och butiker att inse att de i längden tjänar på att köpa in bra varor för att slippa slänga saker som fort blir dåliga. Därför ska vi nu se till att ta in större mängder för att täcka alla behov.


2014-06-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies