151077-fiskxpressen

Fisk direkt till dörren

FiskXpressen har en enkel idé – de levererar fisk direkt hem till kunden. Då slipper personen i fråga att stå och köa i butiken, eller stressa hem för att fisken inte ska hinna tina i bagageluckan. I snart fem år har Robert Södergren åkt runt land och rike med sina frysbilar.

Robert Södergren kan det mesta om fisk- och skaldjur, tack vare sin långa arbetserfarenhet. I snart 30 års tid har han jobbat med havets läckerheter och för cirka fem år sedan fick karriären en ny riktning. Robert slog nämligen upp portarna till FiskXpressen i Gävle, en verksamhet som växte snabbt med hjälp av det kompetenta och engagerade arbetsteamet.
   – Vi började med att sälja fisk och skaldjur till våra grannar. Först när verksamheten expanderade skaffade vi frysbilar och liknande, minns han.

I dag arbetar det framgångsrika företaget i hela Gästrikland, norra Uppland, Dalarna och södra Hälsingland. Det är ett stort område som samtliga av företagets fyra frysbilar ses köra runt i.

Enkel men populär affärsidé
FiskXpressens affärsidé är enkel: företaget kör runt till kunderna för att leverera fisk och skaldjur direkt till dörren.
   – Men vi säljer även kyckling, överraskar Robert.

Företaget handlar alla sina produkter av ett stort holländskt företag som fiskar över hela världen. Leverantören har alla obligatoriska certifikat som krävs för att garantera ett hållbart fiske.
   – Produkterna håller hög kvalitet. Vi säljer enbart hela, benfria fiskfiléer. Vi har ungefär 50 olika sorter i våra frys- och kylskåp. Samtliga varor paketeras i våra egna påsar för att produkterna ska få plats i kundernas frysboxar, säger Robert Södergren.

Flexibilitet utan dess like
Robert säger att FiskXpressen ofta får höra att de är dyra, men det håller fiskexperten själv inte med om. Även om vissa produkter i sortimentet kan vara lite dyrare, beror det inte på någonting annat än om att FiskXpressens alltid har den bästa kvalitén på sortimentet.
   – Vi säljer exempelvis aldrig fisk som fylls med insprutat vatten, som många matbutiker gör, förklarar ägaren.

Detta är ingenting som FiskXpressen någonsin kommer att acceptera.
   – På varenda order till Holland skriver jag: ‘‘OBS! 10 procents glasering.’’. Varför? Jo, för utan glasering blir produkten frysskadad och då smakar den inte så bra. Glasering är ett nödvändigt ont. Vi erbjuder även lokalproducerade produkter.

I slutändan är den största fördelen med FiskXpressen trots allt lättillgängligheten.
   – Kunderna kan ringa till oss och då kommer vi så fort de behöver oss. Vi är väldigt flexibla, avslutar Robert Södergren.

2015-02-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies