143064-AndersHplat

Fixar alla vagnskador

En rejäl dos professionalism blandat med en skön humor möter Anders Bilplåts kunder. Här reparerar och servar man de flesta bilmärken som Volvo, Nissan, Renault och Kia. Detta är ett företag som ständigt nyinvesterar i verksamheten och på så vis håller sig i framkant både vad gäller kompetens och teknik.

Anders Bilplåt finns i Bro utanför Stockholm och har dessutom en filial i Enköping. I dag har företaget 20 anställda. Det har hänt en hel del sedan starten 1985, och företaget har inte bara gått från två anställda till många fler. Framför allt har de utvecklat och breddat sin verksamhet.
– Vår repertoar har fått en helt annan omfattning jämfört med hur det såg ut vid starten. Den stora förändringen kom när vi slog ihop oss med Skällsta Billackering 2009. I dag kan vi ta hand om i princip allt som har med bilen att göra, säger vd Håkan Andersson.


Anders Bilplåt åtgärdar dels olika slags krockskador, vilket utöver arbetet på bilen också kan innefatta skadeanmälan och kontakter med försäkringsbolag. Verkstaden utför också alla slags reparationer på bilen i form av exempelvis plåtslageri, lackering, hjulinställning och glasskador.
– Vi har avtal med alla försäkringsbolag och är vana vid att ta hand om skador som uppstått exempelvis vid en krock. För att ha den tilliten och det ansvaret krävs det så klart att vi hänger med. Därför satsar vi kontinuerligt på att både vidareutbilda oss och ha tillgång till den bästa tekniken.

Personalomsättningen är låg vilket kan ses som ett tecken på att det här är en arbetsgivare som borgar för trivsel och lyckas hålla den höga kompetensen inom företaget. Att vara en bilverkstad som har de stora försäkringsbolagen som sina kunder ställer också krav på ett tydligt miljöarbete.
– Sedan sammanslagningen är vi fyra delägare som tillsammans ser till att bära företaget framåt. Det kan handla om allt från arbetsmiljöfrågor, miljöfrågor, utrustning, kvalitet, personalpolitik och kompetensutveckling.


Sedan ett par år håller Anders Bilplåt till i sin nya toppmoderna verkstad. Här finns det inget som påminner om den klassiska bilmekanikern. Miljön är ljus, med trevliga arbetsytor och en inbjudande atmosfär. I entrén får kunden slå sig ner i en ombonad reception med mjuka sittgrupper.
– Kundmottagningen är viktig, intygar Håkan. Det är trots allt de många olika delarna som gör Anders Bilplåt till ett serviceinriktat alternativ med hög kompetens!

2014-04-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies