125105.gavleborgs.akarna.bild1

För en sund och attraktiv åkeribransch

Transportbranschen är en välreglerad bransch. Det gäller att uppdaterad information om lagar och rekommendationer når alla som ska ha den. Det och mycket annat ägnar sig Sveriges tolv åkeriföreningar åt som alla står under Sveriges Åkeriföretag. I Gästrikland och Hälsingland heter föreningen Gävleborgsåkarna och har 434 medlemmar med sammanlagt 1 380 fordon.


När det kommer till informationsverksamheten har Gävleborgsåkarna både uppsökande verksamhet och informationsträffar kring aktuella ämnen.
– De flesta frågor avgörs i Bryssel och det är viktigt att den verkligen når fram. Det ser vi till, säger regionchef Lars-Axel Gustavsson.
Föreningen håller även i en omfattande utbildningsverksamhet för medlemmarna och erbjuder kunskap som kan bidra till en enklare drift av åkerierna.
– Det kan handla om exempelvis transport, ekonomi och företagande. Vi tillhandahåller bitar av allt som det innebär att driva åkeri, förklarar Lars-Axel.
Sedan kravet på yrkeskompetensbevis infördes håller föreningen i utbildningen för det. Gävleborgsåkarna håller även i ”Eget på väg”-kursen som tar upp både EU:s och Transportstyrelsens krav på åkeriägaren. Detta handlar inte bara om trafikregler, utan även om hur man hanterar ärenden med bank, Skatteverket och andra myndigheter. Vad man har för rättigheter och skyldigheter som arbetsgivare samt vad som gäller för inköp av varor och tjänster. Med en sådan utbildning i ryggen är man väl förberedd inför de prov som ska tentas av och även senare när man startar upp sin verksamhet.

Att driva lobbyverksamhet för att påverka politikerna i frågor som rör branschen är ytterligare ett område som Gävleborgsåkarna satsar på och inte sällan går det hand i hand med att vara remiss- och utredningsorgan i olika branschfrågor. Allt handlar om att ha stolta och lönsamma åkeriföretag på en sund och attraktiv marknad.
– Vi har fått igenom flera frågor och även fått politikerna att ändra sig. Bland annat om bestämmelsen kring 40-tonsekipage i gränsöverskridande trafik. Nu är det åter 48-ton som gäller.

2012-11-02
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies