153130_Mfr

Förbundet trycker gasen i botten

Motorbranschens Riksförbund, MRF, har funnits sedan år 1960, och dess främsta uppgift är att skydda såväl sina medlemmar som andra konsumenter i en allt tuffare och svårtillgängligare motorbransch.

  Om du äger en bil som behöver servas eller funderar på att köpa en begagnad bil finns det många fallgropar och det kan vara svårt att navigera sig igenom avtal och priser som konsument. Men som tur är finns Motorbranschens Riksförbund, MRF, som hjälper dagens konsumenter såväl som sina egna medlemmar.

MRF grundades år 1960 när ett par separata förbund slogs samman. I dag är förbundet en branschorganisation för professionella bilåterförsäljare och verkstäder, som alla vill bibehålla en seriös motorbransch.
   – Branschorganisationen ställer ganska hårda krav på sina anställda, berättar Charlie Magnusson, som jobbar på MRF.
Men huvudsyftet är som sagt att säkerställa en stabil motorbransch för såväl kunder som återförsäljare.

   – Som medlem i MRF ska man bedriva verksamhet så att både företaget och branschen som helhet vinner aktning och förtroende.
Själva affärsidén går ut på att bedriva en verksamhet som underlättar medlemmarnas strävan att leva upp till kraven.

Men MRF:s arbete handlar långt ifrån om att ge sina medlemmar rabatter på särskilda produkter eller tjänster. I stället går mycket av branschorganisationens arbete ut på att föra dialog med politiker, myndigheter och försäkringsbolag om förändringar och utmaningar inom motorbranschen.
   – För oss som branschförbund ser det inte ut som om utmaningarna tar slut, säger Charlie Magnusson.
MRF har bland annat jobbat väldigt nära konsumentverket och kunderna kan känna sig säkra på att de får rätt om någonting skulle gå fel när de köpt en bil eller en reparation av ett företag som är medlem i MRF. Organisationen har även dedikerat fem personer som sitter med i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, vilka håller minst ett möte i veckan.

Charlie Magnusson tipsar alla kunder att se till att bilåterförsäljare och verkstäder har en MRF-logotype. Han menar att det gör hela processen betydligt säkrare för båda parterna.
   – Kunderna borde välja någon där det finns en ansvarig bakom arbetet.
Det gör MRF:s medlemmar.

   – Våra medlemmar följer alltid ARN:s beslut. Det är ett skydd för konsumenten. Vi ser till att branschen har ett fair-play-tänk, vilket har både kund- och medlemsnytta.

2015-04-20
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies