145104-akeHuss
145104-akeHuss2
145104-akeHuss
145104-akeHuss2

Framtidssotaren är inte smutsig och svartklädd

En sotare är inte längre en smutsig man i svarta kläder med stålverktyg och borstar som skrämmer barnen när han kommer för att klättra upp på taket och sota skorstenen. I dag är det i stället en person med avancerad utrustning som mäter och kvalitetssäkrar skorstenar och eldstäder.

– Vi kallar det för framtidssotaren. Förr gjordes bedömningen av en skorsten subjektivt av en sotare utan några garantier alls på hur skicket var. I dag utförs en besiktning med hjälp av kalibrerad utrustning som mäter exempelvis läckage för att kunna lämna klara besked till kunderna om vad som fungerar och inte, förklarar Åke Huss som driver Åke Huss Ventilation och sotningstjänst i Uppsala.

Företaget har nischat sig mot besiktning, brandskyddskontroll, ventilationsrengöring och det som fortfarande kallas för sotning. Om de upptäcker allvarliga fel där produkter behöver bytas ut, informerar de kunden om det och låter sedan entreprenörer som kan den biten ta över.
   – För sotningsdelen har vi avtal med kommunerna Sollentuna, Sigtuna, Uppsala och Knivsta och det arbetet utgör ungefär hälften av vår verksamhet. Under resten av tiden gör vi besiktningar och ventilationsrengöringar, säger Åke som var en av pionjärerna i Sverige med att genomföra rengöring av ventilationer.

Han menar att det är otroligt viktigt att hålla rent där då det bildas smuts i ventilationskanalerna vilket i sin tur bidrar till dålig inomhusluft som folk kan bli sjuka av. Efter en besiktning där anmärkningar har gjorts ska ett sådant fel åtgärdas, annars kan det i längden bli ett ännu värre problem.
   – Exempelvis kan det lätt bli fuktskador i ett badrum som har dålig ventilation. Om man inte gör något åt det kan hela badrummet behöva rivas upp. Tyvärr är det många som inte tar anmärkningarna på allvar och det kan ofta resultera i betydligt mer kostsamma lösningar.

Företagets 37 anställda kan som mest göra upp till 2 000 hembesök per vecka, något som vittnar om duktiga medarbetare med gott renommé och socialkompetens. Även om tydliga arbetsbeskrivningar finns för vad som ska göras vid varje ställe, är de måna om att alltid tänka på det lilla extra
   – Vi möter alla typer av människor under olika tidpunkter i deras liv, då är det viktigt att kunna hantera det på ett bra sätt. Jag har medarbetare som har tagit hand om kunder som varit hemma och sjuka när vi kommit dit. Det ingår inte i jobbet, men visar på att vi bryr oss om de personer vi arbetar för.

2014-09-12
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies