135170friskolanlyftet1
135170friskolanlyftet2
135170friskolanlyftet1
135170friskolanlyftet2

Friskola med ideologiskt driv

Friskolan Lyftets ägare Stefan Wehlin gick i tankar på att starta eget redan 1996 och förverkligade drömmarna om en skola år 2000. ”Det är ett enormt ansvar och det gäller att våga ta det ansvaret”, säger han.

Stefan Wehlin som är huvudman till Friskolan Lyftet kände att det här med skola måste man kunna göra på ett annat sätt. Man måste kunna utnyttja resurserna på ett annat sätt, säger Stefan Wehlin som brukar likna den gamla skolan vid en betongklump.
Stefan var bland de första som tog steget till att starta en friskola i Gävle. Endast 32 år gammal lämnade han in ansökan om att få göra det.

Duon bakom Lyftet såg behovet av en skola ur ett annat perspektiv, Stefan såg vikten av att se barnen få ta till sig kunskap på ett annat sätt, att arbeta temainriktat och över åldersgränserna.
– Då var det en bomb i skolans värld, betonar Stefan Wehlin som fick sin ansökan beviljad.
Att kunskap kan läras ut på många olika sätt, det har man alltid varit övertygad om på Lyftet.
– Man måste se individens behov, menar Stefan.

Friskolan Lyftet utvecklats ständigt, i dag arbetar pedagogerna med interaktivt lärande i form av smart boards till eleverna. Friskolan erbjuder eleverna och vårdnadshavarna mindre klasser med max 20 elever i varje årskull, vilket innebär att eleverna då får mer kvalitet utifrån sina egna behov. Samt att eleven startar i förskoleklass och kan gå hela sin grundskoleutbild-ning på en och samma skola.
– Det har varit en fantastisk resa och under åren har vi sett att det blir bäst om barn och pedagoger har det mesta inflytandet, det breddar kompetensen hos ledningsgruppen, säger Stefan Wehlin.

Pedagogernas alltmer administrativa roll diskuteras ofta och de flesta menar att den står i vägen för deras egentliga uppgifter. På Friskolan Lyftet är man övertygad om att pedagoger ska vara pedagoger och inte vara administratörer.
– Nu arbetar vi med att minska de administrativa delarna från pedagogerna för att låta dem göra det de är bäst på och kunna se varje enskild individ, säger biträdande rektor Lena Karlström.

Pedagogen ska också ha de resurser som krävs för att de ska göra ett ultimat arbete och grupperna ska innehålla max 20 elever.
– Skulle jag ha ett vinstintresse skulle vi ha 35 elever i varje årskull. En friskola kan drivas på många olika sätt, med riskkapitalbolag i ryggen eller på ideologisk grund, säger Stefan Wehlin.

2013-11-06
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies