143114-SormanPartners

Ger sina försäkringskunder trygghet

År 2006 bildades Sörman & Partners AB med en vision om att vara den mest attraktiva samarbetspartnern när det kommer till försäkringslösningar. Enligt Michael Deresjö, vd på Sörman & Partners AB, satsar man nu på att utveckla och sköta om de kunder man har. ”Vi har byggt upp bra rutiner för hur vi tar hand om kunden och hur vi säkerställer kontakten med våra kunder, som alltid ska kunna känna sig trygga. Vi vill finnas med kunden både i dag och i morgon, och då krävs engagemang”, säger han.

Utvecklingen inom de flesta branscher går fort, så även i försäkringsbranschen. Därför gäller det att vara ute hos kund och informera och lyssna av vad de behöver för att känna trygghet. Det menar Michael Deresjö, och han vet vad han pratar om med sin långa erfarenhet. Han och tre av de fem delägarna i företaget kommer från Länsförsäkringar, vilka de i dag är franchisetagare till. De andra två har själva tidigare drivit företag och det är just det som lockar dem alla.
– Vi kan Länsförsäkringar och vi är en stor aktör hos dem, det skapar trygghet för både oss och kunden. För oss personligen är det drivet att bygga något eget, något mer än att bara få lön varje månad, förklarar han entusiastiskt.


Företagets största målgrupp är mellanstora företag, men under deras vingar ryms även både små och stora organisationer. De fyra huvudgrenar är liv- och pensionsförsäkringar, företagsförsäkringar (inklusive transport), motorförsäkringar (allt från lätta, till tunga lastbilar, personbilar, åkerier och tjänstebilflottor) samt sjukvårdsförsäkringar. Det sistnämnda har vuxit, mycket tack vare att företag vill ge sin personal vårdgarantier.
– Men många gånger vet företagen inte hur en försäkring fungerar förrän något händer och det vill vi ändra på, säger Michael Deresjö.


Han återger ett exempel från transportbranschen där den som ska transportera något ofta helt förlitar sig till transportörens ansvarsförsäkring.
– Visst har en transportör ofta en försäkring – en transportöransvarsförsäkring. Men det man ska veta då är att ansvaret alltid är begränsat både till omfattning och till belopp, oftast är det ersättning per kilo. Vidare krävs ett vållande från transportörens sida för att den ska gälla. Har det sprungit ut ett barn och lastbilen väjer ner i diket finns det inget vållande och då är varorna oförsäkrade, exemplifierar han.


Lösningen på detta är att teckna en egen varuförsäkring (transportförsäkring). Huvudregeln är alltså att varuägaren försäkrar sitt gods och transportören sitt ansvar.
Som vd i ett företag med både hög nyförsäljning och många kunder är det viktigt att vi säkerställer kvalitet genom att finnas där och informera om möjligheter, omfattning och undantag i de olika försäkringarna. Allt går inte att försäkra, en del risker behöver inte försäkras via en försäkring men vi måste tillsammans med kund ha regelbundna genomgångar. Michael Deresjö ser att den stora uppgiften, givet den snabba utvecklingen, är att säkerställa att kundernas förväntningar på försäkringsskyddet ligger i nivå med vad som kan och faktiskt ersätts via de olika försäkringarna.
– Vi vill uppfattas som drivande, kompetenta, engagerade och glada.

2014-04-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies