163010 FM
163010 FM0
163010 FM
163010 FM0

Gör ett lyckat klipp i Mörby Centrum

Mitt i Mörby Centrum huserar den framgångsrika salongen Frisörerna i Mörby, som ägs och drivs av vännerna Cezar och Kevin. Tillsammans med sina fem anställda tar de sig an varje kund med samma glädje och entusiasm vilket är en av orsakerna till att folk återvänder år efter år.

– Jag visste redan som liten att jag ville bli frisör, men det är en gåta för mig var jag har fått passionen för hår och frisyrer ifrån. Allt jag vet är att jag i tolv år haft mitt drömyrke, säger Cezar, som arbetat på salongen i åtta år.


Kevin, som värvades till salongen av Cezar för fyra år sedan, hyser samma stolthet och kärlek till yrket men att han blev frisör var mer en lycklig slump än något han planerat.


– Jag var väldigt intresserad av mitt eget hår och var noga med min frisyr, så det var faktiskt min dåvarande frisör som trodde att jag skulle passa för yrket. Efter att ha funderat i några dagar bestämde jag mig för att prova, skrattar han.


Passionen för yrket växte fram och blev allt starkare i takt med att erfarenheten växte. Det märks tydligt att Kevin hittat hem. Att han och Cezar, som är lite mer eftertänksam, har olika personligheter är viktigt och något som är värt att ta vara på. De kompletterar varandra perfekt.


– En del kunder kommer nästan mer för att prata än för att få håret fixat, medan andra hellre sitter tysta. Då är det viktigt att de kan välja en frisör som passar just dem, förklarar Kevin.


Mångsidighet och bredd garanterar kvalitet och kundnöjdhet och bland de sju frisörerna på salongen finns en imponerande bred kompetens.


– Någon är extra duktig på att klippa barn, en annan är en stjärna på färg och slingor medan en tredje bemästrar herrfrisyrer bättre än de flesta, berättar Cezar.


Visionen är att leverera både kvalitet och kvantitet. Just allsidigheten och bredden är viktiga faktorer för att nå dit.


– Något som kunderna värderar är också vår låga personalomsättning. Vi är måna om att våra medarbetare trivs eftersom vi vet att personal som trivs leder till trygga återkommande kunder, förklarar Kevin.


– Ja, de tycker om att se kända ansikten när de kliver in genom dörren, fyller Cezar i.


Att de två frisörerna trivs ihop går inte att ta miste på. Innan de blev kollegor hade de bott grannar i 15 år och kamratskapet dem emellan sprider en gemytlig stämning i hela salongen.


Kunderna är i alla åldrar. Hit kommer bland annat barnfamiljer, seniorer och herrar som är på språng mellan hem och arbete. Salongens utmärkta läge, precis vid parkering och tunnelbana, gör det möjligt för den som önskar att klippa sig lite i farten. Men de flesta är ändå kunder som kommer för att sitta en stund och verkligen bli ompysslade.


– Särskilt på damsidan har det hänt massor de senaste åren, säger Cezar och berättar om en nyhet som heter Olaplex.


– Det är en produkt som innehåller oljemolekyler och som gjort det möjligt att på ett enkelt och skonsamt sätt färga håret i fantastiskt vackra nyanser, förklarar han.


Med hjälp av Olaplex är det också möjligt att återställa ett väldigt slitet hår och i vissa fall till och med få bättre kvalitet än innan.


– Det är en revolutionerande produkt, en dröm för en frisör, utbrister Kevin.


Han och Cezar sätter en ära i att kunna erbjuda sina kunder ett rikt utbud av kvalitetsprodukter. De är noga med att det alltid ska finnas något för alla.


– Vi är ytterst omsorgsfulla när vi väljer vilka varumärken vi ska saluföra och letar alltid efter produkter fria från skadliga kemikalier, säger Cezar.


– Vi använder dessutom bara varumärken som är etablerade och kända för sin goda kvalitet, fyller Kevin i.


De vill vara stolta över de flaskor och burkar som står på salongens hyllor.


För att bli långvarig i frisöryrket är det viktigt att följa med i branschens utveckling och att hela tiden tänka nytt. Man får inte stagnera.


– Ingen vill gå till en frisör som kör samma sak år efter år. Man måste vara kreativ och nytänkande, både för kundens och för sin egen skull, säger Kevin.


Andra viktiga egenskaper är att man lyssnar på kunden; att man är lyhörd. En frisör får gärna tipsa om nya frisyrer eller färger, men man måste gå försiktigt till väga så att man inte skrämmer i stället för att uppmuntra.  


– Det kan vara lite läskigt att byta frisyr och många vill ha samma år efter år, det måste man ha förståelse för, samtidigt som det inte skadar att utmana lite ibland. Man får ta pulsen på kunden helt enkelt, ler Kevin.


Det är också viktigt att frisören, även om det kan kännas svårt, vågar tala om för en kund att den frisyr eller den färg man tänkt sig kanske inte passar så bra.


– Det roligaste jag vet är att göra mina kunder nöjda. Att se resultatet av mitt arbete och få en kram av en nöjd kund – då når jag nirvana, skrattar Kevin.


Cezar håller med och tillägger att mötet med människor av alla sorter och den skapande sidan av frisöryrket är ytterligare faktorer som gör att det bara blir roligare och roligare med åren.

2016-05-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies