162078 GK
162078 GK0
162078 GK1
162078 GK2
162078 GK3
162078 GK4
162078 GK
162078 GK0
162078 GK1
162078 GK2
162078 GK3
162078 GK4

Göta kanal – mycket mer än bara båtliv

Med hela 19 mil kanal tvärs genom Sverige, samt nästan tre miljoner besökare varje år, är Göta kanal en central del av svenskt båt- och turistliv. Men vid strandkanten pågår det under sommaren fullt med aktiviteter som är minst lika viktiga och centrala för detta populära besöksmål.

Det är svårt att förstå omfattningen av det arbete som krävdes för att bygga Göta kanal. Byggnadsprojektet är Sveriges största genom tiderna och tog 22 år att färdigställa av totalt nästan 60 000 engagerade människor. Till en början grävde man för hand, i stort sett helt utan teknisk hjälp. Det första spadtaget togs för över 200 år sedan, år 1810, men idén om en farled tvärs genom landet hade funnits långt tidigare. 


– Man ville förkorta transporttiderna, kunna frakta större gods och slippa gå via Öresund som tillhörde Danmark vid den här tiden, berättar Bodil Herbertsson på AB Göta kanalbolag. 


Bolaget bildades i samband med att kanalen började byggas och ansvarar än i dag för att bevara färdleden och det populära besöksmålet Göta kanal.


Nuförtiden förekommer knappt någon ren godstransport på kanalen, i stället trafikeras den främst av passagerarbåtar och privatpersoner i fritidsbåtar. Besökarna kommer till största delen från Sverige och grannländerna, men även från andra länder i Europa. I dagsläget är det främst barnfamiljer och äldre par på båtsemester som besöker Göta kanal – men Bodil spår fler unga besökare i framtiden.  


– Unga människor intresserar sig allt mer för att upptäcka Sverige, menar hon.  


Högsäsongen är under sommaren och då har kanalen öppet hela dagen, från klockan 09–18. Den som vill färdas längst vattnet i egen båt registrerar sig först i bokningssystemet och betalar för den sträcka man vill åka. Efter registreringen har man sedan fri tillgång till boende och service i alla 21 hamnar längst med kanalen samt får övernatta, tvätta och duscha var och när man vill. 


– All gästhamnsservice ingår i kanalavgiften, konstaterar Bodil stolt. 


Vid registreringen får besökaren också information om säkerhet och hur man gör för att slussa, något som kräver lite förkunskaper och medvetenhet. Det handlar om att förstå hur vattnet och båten rör sig


– Du använder dig av olika tekniker beroende på om båten ska upp eller ner. Men våra slussvärdar finns där hela tiden för att hjälpa till om det skulle behövas, säger Bodil. 


Personalen på Göta kanalbolag går en säkerhetsutbildning varje år och man har också ett faddersystem där man lär av och stöttar varandra. Jobbet som slussvärd är populärt, de flesta återvänder från år till år. 


För alla som inte vill ta egen båt finns ett dussintal passagerarbåtar som trafikerar Göta kanal. Besökare kan välja mellan att göra kortare dagsutflykter eller längre resor med övernattning. 


Själva vattendraget är dock bara en liten del av det som lockar människor till kanalen. Minst lika populärt som båtresor, är att cykla eller vandra längs med Göta kanal, eller att helt enkelt besöka någon av slussarna och kanske stanna till för en glass. 


– Jag brukar säga att båtarna på kanalen är som skådespelarna på en scen, det finns många viktiga verksamheter runt omkring också. Det är dessa som gör Göta kanal till det unika besöksmål som det är, säger Bodil. 


Ett 19 mil långt besöksmål innebär speciella arbetssätt, något som innebär både en utmaning och en unik möjlighet. Göta kanalbolag samverkar med ett 50-tal företag och äger också sammanlagt 400 byggnader längs med kanalen, däribland två hotell – Göta hotell, samt Norrqvarn hotell och konferens. De flesta fastigheter hyrs ut till entreprenörsverksamheter av olika slag och de tidigare slussvaktarhusen ägs också av bolaget och hyrs ut till privatpersoner.


Göta kanalbolag är sedan många år tillbaka statligt ägt, ytterligare ett tecken på hur viktig farleden är för svensk turism. Det finns ett stort intresse för Göta kanal hos såväl kommuner som privatpersoner. Trots det väljer kanalbolaget sina samarbetspartners med omsorg.


– Det är viktigt att våra samarbetspartners vill driva kanalen i samma anda som vi – med besökaren i fokus, säger Bodil. 


Just nu färdigställs den årliga upprustningen av slussar och annat efter vintern. Samtidigt startar ett större renoveringsarbete redan i år.


– Vi har fått stöd för att genomföra några större reparationer, vilket vi är väldigt glada över. Lika viktigt som att utveckla besöksmålet Göta kanal är det att bevara och underhålla själva kanalen.  

2016-04-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies