Grön el och god service till hela Sverige

Som elbolag satsar Bodens Energi på miljövänlig el och ett seriöst kundbemötande. Det kommunalägda företaget producerar fjärrvärme och tillverkar el av vattenkraft. ”Vi vill sätta fokus på den lokalproducerade elen och värmen som vi kan tillgodogöra oss här i norra Sverige”, säger Niklas Berglund, marknadschef på Bodens Energi.


Som kommunalägt bolag är inte vinsten i sig den största drivkraften. Bodens Energis ambition är i stället att vara en seriös aktör på en mycket konkurrensutsatt marknad. Här vill man att informationen om elens pris och härkomst ska vara tydlig gentemot kunden. Den så kallade ursprungsgarantin, som berättar varifrån elen kommer, har växt i popularitet hos kunderna.
– Det finns ett allt större intresse för grön el och många kunder vill veta hur vår el tillverkas. Där kan vi stoltsera med att vi inte använder oss av kärnkraft utan elproduktionen kommer från vattenkraft och fjärrvärmen från avfall som trä och gamla sopor, säger Niklas Berglund.
Bodens Energi har som målsättning att minska människans miljöpåverkan. Därför tillverkas 95 procent av fjärrvärmen de producerar av förnybara energiråvaror. Elen som produceras kommer dels från Luleälvens forsande vatten och dels från den ångpanna som finns i värmeverket.
– Vi vill sätta fokus på den lokalproducerade elen och värmen. Sedan äger vi även elnätet här i Boden, berättar Niklas Berglund.

Alla som någon gång har valt elbolag vet att det är en utmaning att uttyda det faktiska elpriset. Många i branschen har för vana att sälja diffusa avtal, ofta utan att nämna de påslag som tillkommer i ett senare skede.
– Tyvärr har branschen fått ett dåligt rykte eftersom vissa aktörer är otydliga i sina avtal. Vi tror i stället att alla vinner på tydlighet. Att förmedla vad det är man som kund betalar för och tydligt berätta vad det faktiska elpriset kommer bli är viktigt. Det är bara då man kan bygga långsiktiga relationer med sina kunder, menar Niklas.
Att bygga långsiktiga relationer innefattar också en hög servicenivå. Därför kan Bodens Energis kunder komma i kontakt med dem på flera vis. Företaget satsar stort på korta väntetider och kompetent service för den som ringer in, men de har även lagt stora resurser på hemsidan.
– En del kunder vill inte sitta i telefon utan föredrar att få all information på nätet. Därför har vi satsat på utförlig och personlig information även där. Som kund kan man exempelvis ta del av sin faktiska förbrukning över dygnets timmar.

Balansgången mellan hög service, grön el och konkurrenskraftiga priser är svår men framgångsrik. Bodens Energi har Sveriges lägsta fjärrvärmekostnad av de energibolag som producerar värmen själva. Under vintern 2012 hade bodensarna dessutom landets näst lägsta fjärrvärmepris. Företaget var även bland de första bolagen i Sverige att erbjuda el till ett så kallat medelpris. Det innebär att man för kundens räkning köper in el varje dag under året så att kunden får ett genomsnitt av vad ett ettårsavtal kostat. Risken att man tecknar ett fast avtal vid fel tidpunkt minskar därmed kraftigt.
– Elmarknaden går väldigt mycket upp och ner, vilket är bra för den som tecknar ett elavtal när priset är lågt. Men det är desto tristare för den som gör tvärtom. Tanken med medelpriset är att kunden tecknar ett avtal som baseras på snittet av alla de dagar som elbörsen är öppen. Det är ett tryggt alternativ!

2013-02-13
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies