154036 NGD
154036 NGD0
154036 NGD1
154036 NGD2
154036 NGD
154036 NGD0
154036 NGD1
154036 NGD2

Grönt är det nya svarta

Ekvationen bakom harmonisk och hänförande miljö finns i mötet mellan hav och land – det vet Nordic Green Design. Samarbetet med systerbolaget Akvarieleasing AB gör Nordic Green Design till det där lilla extra i växtinredningsbranschen.

Växtväggar, inomhus eller utomhus, fristående eller som avskiljare, med eller utan glaskonst, media, ljud och akvarium, det är bara ett exempel på en rad unika produkter Nordic Green Design erbjuder till sina kunder.
   – Vi utvecklar egna produkter genom att dra nytta från båda bolagen, säger företagets verkställande direktör och delägare Mattias Lundgren, som tidigare har verkat inom telekombranschen men tilltalas av arbetet med levande produkter och menar att det berör på ett annat sätt.
Nog berör de unika växtinredningar som Nordic Green Design skapar. Sann ögonfröjd som inte bara skapar en stressminskande och inspirerande miljö, utan också en betydligt bättre inomhusluft, det är något som svenskarna varit lite svältfödda på. Det tyder i alla fall det kundtryck som Nordic Green Design har haft sedan starten för nio månader sedan.

Nordic Green Design vill sprida växt- och vatteneffekten till fler och slår därför upp portarna till den allra första butiken i Slagsta, Stockholms Inredningsgalleria inom kort. Verksamheten kommer också under året att etablera sig i Göteborg, Malmö och Örebro. En inspirationslounge växer fram i Sundbyberg i skrivande stund. Här kommer evenemang och kund- och arkitektträffar att äga rum.
   – Tanken är att vi ska visa framtidens inredningar när det gäller akvarium och även framtidens växtmöbler, säger Mattias Lundgren.

Växtmöbler är det som uppstår i mötet mellan Nordic Green Design, växter och möbler. En flexibel bokhylla och förvaringssystem med växtmoduler, en kontorslampa med växter i och en grönskande kryddhylla är endast några exempel på det som Nordic Green Design förser sin kundkrets, företag och offentliga miljöer med.
   – Vi arbetar med allt från små frisörsalonger till stora kontorskomplex. Några kunder är Globen, Scania, Green Cargo och World Trade Center.

Växt- och mossväggarna är tveklöst det nya svarta i kontorslandskapen. Från att ha haft vita, öppna kontorslandskap med skärmväggar slår nu trenden om till gröna och avskärmade miljöer – bersåer, vinrankor, bark och mossa är vanliga inslag på kontoren. Att medarbetarna blir mer kreativa och harmoniska av detta behöver knappast tilläggas.
   – Hälsoeffekterna har aldrig varit mer i fokus än nu och det gör att man tittar efter härliga och inspirerande miljöer. Det räcker inte med några krukväxter, en juicemaskin eller frukt längre, konstaterar Mattias Lundgren.

2015-06-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies