132151n7management1
132151n7management2
132151n7management1
132151n7management2

Guidar rätt i managementfrågor

”Utnyttja dina resurser” – det är N-7 Managements slogan och grundvärdering. Enligt Åke Kindström, managementkonsulten bakom bolaget, handlar det om att använda det man har och inte bara tro att allt utanför gör större nytta. ”När jag kommer in på ett nytt ställe är jag väldigt mån om att företaget använder sina egna resurser i stället för att få in så många konsulter som möjligt, det gör större nytta”, säger han.


Åke Kindström, som också är en del av Trigon Management AB, har inte mindre än 25 års erfarenhet av managementfrågor i både mindre och större organisationer, såväl inom som utanför Sveriges gränser. Han har märkt att många chefer väljer att ta in kända konsulter när de står inför en omstrukturering. Men han menar att ett känt varumärke har en tendens att skapa en falsk trygghet.
– Cheferna väljer de stora och internationella drakarna för att de hoppas vara på den säkra sidan, men konsulterna från dessa bolag lämnar ofta ett kunskapshål efter sig när de går därifrån, förklarar Åke.
Att i stället använda interna resurser är en förutsättning för att förändringar ska kunna fungera även efter att konsulten har organiserat och gjort sorti, och det är alltså fullt möjligt.
– Det finns mycket bra folk i varje organisation, men ibland behöver organisationen och styrsystemet utvecklas för att ge de anställda rätt motivation, menar Åke som tycker att kommunikation är A och O för ett framgångsrikt konsultuppdrag.
Därför inleder han sina uppdrag med grundliga intervjuer av anställda på alla nivåer i företaget som han kommer till.
– Det gäller att få en snabb överblick. Kommer man in som konsult är alla som en öppen bok, säger han och ler.

Men managementkonsulten Åke, som framför allt ägnar sig åt längre uppdrag på större företag, har fler verktyg i portföljen för att lösa de utmaningar han ställs inför. Den organisatoriska infrastrukturen (vision, mission, rapportering och uppföljning i olika perspektiv) måste finnas där. För att åstadkomma detta måste man kunna konsten att motivera – i alla led.
– Det gäller att kunna dela ut utmaningar och även att ge de anställda en möjlighet att se resultatet av sitt arbete. Gör man detta på rätt sätt kan man dessutom skaffa den kultur man vill ha, till exempel bli mer kundfokuserade. Det är ingen quick fix, men fullt genomförbart, säger Åke.
Utöver managementfrågorna ägnar han sig även åt tillfälliga chefsroller och mentorskap.
– Mentorskap är ingenting man försörjer sig på, men det är roligt, säger Åke som gjort sig känd för att skapa förtroende, se individerna, strukturera verksamheter och vara en tydlig chef.

2013-04-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies