134069_arkadin

Håll viktiga möten på några minuter

Varför resa en hel dag för ett möte som bara varar någon timme? Det medför mest bara stora kostnader för företaget gällande resa och förlorad arbetstid. Genom att i stället hålla mötet via telefon eller internet kan alla enkelt vara med, oavsett om de befinner sig på grannkontoret, i sommarstugan eller på andra sidan jordklotet. Dessutom kostar det mindre än en taxiresa till flygplatsen.

– Det är ett väldigt enkelt sätt att hålla ett möte mellan flera personer som sitter i olika världsdelar. Det enda som krävs är inloggningsuppgifter och sedan är du redo att delta i mötet. Även externa personer kan bjudas in eftersom ingen utrustning eller tekniska lösningar krävs för att det ska fungera, förklarar Mats Nyberg, vd för Arkadin.
Företaget är ledande i Sverige och tredje störst i världen inom området röst och webb. Det gör att många företag nyttjar Arkadins tjänster för att hålla nationella och globala möten på ett enkelt sätt. Kontor finns i samtliga världsdelar med kundtjänst och personal som talar det lokala språket.
– Stora företag som finns i hela världen vill arbeta med någon som kan leverera samma tjänst oavsett var de sitter. Vi har valt bort att ha en centraliserad kundtjänst där alla pratar engelska. Engelska är ett språk som de flesta behärskar väl, men vid samtal kring tekniska detaljer ser vi att vi hjälper till bäst på det lokala språket. Vi har därför valt att investera i lokal personal dit kunderna kommer oavsett vilket land de ringer ifrån, berättar Mats.

Ett annat vanligt användningsområde för företag som använder tjänsten är utbildning av egen personal. En person kan då själv hålla i en eller flera utbildningar från sin arbetsplats och via videosamtal hålla föreläsningar och seminarier. Deltagarna slipper resa och utbildningen kan hållas oftare.
– Vi brukar säga att det är kundnyttan som är det viktigaste i det vi skapar, alltså hur användarna utnyttjar tjänsterna för att effektivisera sitt arbete. För en tid sedan var videosamtal något många drog sig för att ha för att det innebar något komplext som var svårt att lösa. Men så är det inte i dag, säger Mats och menar att alla typer av företag har ett behov av dessa tjänster, men alla har dock inte förstått hur de kan arbeta med dem.
– Hos oss går det även att integrera olika tjänster med varandra och även med andra leverantörers tjänster. Det gör att det blir ännu enklare för användarna att minska avstånden och öka flexibiliteten.

2013-08-28
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies