142116-hantverksgruppen2

Hantverkskvartett som skapar ringar på vattnet

Hantverksgruppens aktörer beskriver företaget som ett resultat av många bäckar små, flera mindre företag som tidigare samarbetat och som sedan 2011 gått samman till ett stort. Med tanke på att kvartetten, som gick samman och skapade Hantverksgruppen har ett gemensamt tänk, liknande värderingar och siktet inställt på att expandera, var fusionen helt rätt.

För att vara exakt har Hantverksgruppens ägare kvar sina gamla företag och fungerar som underentreprenörer åt det gemensamma.
– Dessutom tar vi in annat folk, andra entreprenörer. När vi fyra känner att en person känns rätt plockar vi in honom under trädet, säger Ludvig Friberg, som är vice vd och ansvarig för rivning och snöröjning i företaget.
”Vi fyra”, det är förutom Ludvig Friberg även Richard Wellsmo, Stefan Falk och Mikael Jansson. Den röda tråden i deras verksamhet, och det som gör att arbetet ägarna sinsemellan fungerar så väl, är yrkesstoltheten och viljan att utföra ett kvalitetsarbete som man kan stå för.
– Vi vill göra en bra produkt helt enkelt, en produkt som ger ringar på vattnet som gör att fler och fler blir nöjda och förstår att man verkligen kan få tag i bra byggare, hantverkare, rivare, plattsättare och allt vad vi har, säger Ludvig Friberg.

Bra anställda, det innebär inte bara personer som är bra på sitt yrke utan också har den sociala förmåga som är så viktig i samband med olika projekt.
– Som med exempelvis rivare kan folk få för sig att det ska komma någon som är tatuerad i ansiktet och bara ”köttar på”, men så är inte vi. Vi har koll på alla grabbar, konstaterar företagets vd och våtrumsansvarige Richard Wellsmo.
Han tillägger att det är vanlig etik och moral som genomsyrar tänket hos personalen, att man är medveten om att man är på en byggarbetsplats eller hemma hos någon och beter sig därefter.
– Det kan låta som en liten detalj, men den är stor i helhetsbilden, flikar arbetsledaren Stefan Falk in.
Att vara social, hålla ordning och reda och se till att städa efter sig är en självklarhet. Det ingår i yrkesstoltheten. Och det är alla på Hantverksgruppen överens om.

Hantverksgruppen täcker ett brett spektra av områden – bygg, fukt, rivning, våtrum, sanering och snöröjning. Men man kan ta ett helhetsansvar som innefattar mer än detta. Tanken med Hantverksgruppens verksamhet är nämligen, utöver att leverera kvalitetsjobb, att kunna erbjuda kunden all den kompetens som ett projekt kräver. Kunden ska bara behöva ringa ett samtal och ha en kontakt.
– Du har bara en kontakt som löser rubbet. Sen löser vi sådant som elektriker, rörmokare och målare. Oftast är det problemet, att föreningen vill hålla i det själva. De ringer både oss, en rörmokare, en elektriker, en målare, en håltagare, en plattsättare och försöker få allt att synka ihop, säger Ludvig Friberg.
– Oftast finns inte den kompetensen i föreningen och det blir antingen väldigt rörigt eller väldigt dyrt om de får hyra in kompetensen i form av en byggsamordnare, påpekar Mikael Jansson.
Genom att anlita en totalentreprenör kortas ställtiderna och arbetet effektiviseras.
Hantverksgruppen, vars kundkrets främst utgörs av bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag, har onekligen ett koncept som går hem hos kunderna. De åtråvärda ringarna på vattnet har börjat spridas och det första årets omsättning på 6,5 miljoner kronor ökade till en bra bit över tio miljoner kronor år två. Att växa med bibehållen kvalitet är givetvis en självklarhet för hantverkarkvartetten bakom framgångarna.
– Det är den största utmaningen, att behålla en bra produkt. Det är lätt att växa, men det måste vara med kvalitet, menar Richard Wellsmo.
– Nu ska det gå i rätt takt. En ledstjärna i det här skedet som vi sitter i just nu är att se till att vi hinner med allt. Det är lätt att bli fartblind, men det gäller samtidigt att vi håller oss kvar på banan, säger Ludvig Friberg.
2014-02-20
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies