Här är brukaren långtifrån bara en siffra

När Annelie Englund och Lena Söderberg arbetade som anställda på ett assistansbolag kunde de inte påverka någonting som hade med verksamheten att göra. Som de engagerade och drivna personer de är innebar detta en ordentlig frustration – en frustration som resulterade i det egna bolaget Linnea Assistans.

Att få skapa någonting bättre och anpassat efter brukarens och assistenternas behov var de starka drivkrafterna till egenföretagandet som blev verklighet 2010.
– Många har tänket att vinsten ska bli så stor som möjligt. Vi vill kunna titta oss själva i spegeln på morgonen och känna att vi gör ett bra jobb. Vi har inte ett företag för att göra stora vinster och känner våra brukare väl, säger Annelie, som är verksamhetschef.

Det är alltid brukaren som väljer assistansbolag. När Annelie och Lena, som borde kunna gå under epitetet veteraner med sina 17 år i branschen, gjorde slag i egenföretagandet följde brukarna från det tidigare bolaget med. Och det har de knappast ångrat. Här satsar man på en småskalighet som närmast är en förutsättning för en familjär kontakt med brukarna.
– De stora bolagen kan omöjligt känna sina kunder, de blir en siffra till slut. Så är det inte här, säger Annelie.
– Det är högt i tak här, vi tar emot både beröm och klagomål och rättar till om det behövs. Och vi gör det på en gång, säger Lena som är ekonomichef.
Hon poängterar att det är precis lika viktigt att assistenten trivs, vilket också är grunden för en trygg assistans.

Tack vare företagets webbaserade schemaläggningssystem är brukaren alltid insatt i schemat och vara med och påverka. Tidrapportering görs vis dator och gör det krångliga pappersarbetet överflödigt. Redovisningssystemet är transparent och på så vis kan man alltid se var alla pengar går. Linnea Assistans vet att det går att göra saker och ting enklare för alla inblandade och ser till att göra det.

2013-08-28
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies