133061.lea.vard.1

Hemtjänst som verkligen bryr sig

Att arbeta med hemtjänst innebär inte bara att se till att äldre personer får hjälp att klara vardagen så snabbt som möjligt. Det handlar även om att se människor och lyssna till deras behov som kan handla om allt från att få komma ut till att bara ha någon att prata med.


– Jag har sett alltför många hemtjänstföretag som bara ser sina kunder som inkomstkällor. Därför bestämde vi på Lea Vård och Omsorg att inte göra så. Vi har tänkt igenom allt som brister i omsorgen och som kunder inte varit nöjda med och ändrat på det. För oss ligger fokus på hög kvalitet rakt igenom med utbildad och erfaren personal, menar Roza Razban som driver Lea Vård och Omsorg i Sundbyberg.
Hon ger exempel på hur viktig bland annat kontinuiteten är för äldre. Hos många liknande företag i branschen kan det komma olika personal hem till kunden varje gång, på Lea Vård och Omsorg anser man att kontinuitet skapar trygghet.
– Vi har högst två personer per kund där en är huvudansvarig och är den som i normala fall går hem till kunden, medan den andra hoppar in vid ledighet eller sjukdom. Vid första besöket hos en ny kund går vi alltid med båda två för att presentera oss och planera med kunden hur vi kan underlätta vardagen. Kundens delaktighet och medbestämmande är grunden för tjänsternas utformning, säger Roza.
– Dessutom respekterar vi tider och kommer alltid vid samma tidpunkt. Skulle vi av någon anledning bli sena exempelvis på grund av att vi behövt stanna längre hemma hos en kund, ringer vi och meddelar nästa kund. Det är mycket viktigt och så länge kunderna vet om förseningen är det aldrig några problem, tillägger kollegan Lollo.

Lea Vård och Omsorg har varit i gång knappt ett halvår och Roza planerar med stöd av lyckat resultat att starta verksamhet även i grannkommunen Solna.
– Jag vill gärna att företaget ska växa och utvecklas i lagom takt. Kvaliteten måste finnas kvar hela vägen. Nu fungerar vi i Sundbyberg och nästa steg blir Solna, säger Roza som själv inte kan tänka sig att som chef sitta på kontoret hela dagarna.
– Jag vill vara med ute i verksamheten för att få bra kontakt med kunderna och förstå personalens arbete. Det gör jag inte om jag bara håller till på kontoret.
Inte nog med den personliga kontakten till kunderna. Vår omvårdnad är personcentrerad och vårt förhållningssätt empatiskt, vi bryr oss och uppmärksammar alltid högtidsdagar.
– Vi tänker på födelsedagar och andra högtidsdagar. Det är inte svårt att visa kunderna att vi bryr oss och göra en vardag till en speciell dag.

2013-06-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies