164051 BA

Hjälper dig att skydda ditt varumärke

Vet du vilket skydd du behöver för att ingen olovligen ska kunna använda ditt varumärke? Kanske tror du att det räcker med att registrera namnet på ditt företag? Så är inte fallet. För att garantera ensamrätt behöver du ett fullständigt varumärkesskydd.

– Alla som säljer produkter eller tjänster behöver ett varumärkesskydd, säger Liselott Enström, advokat, varumärkesspecialist och vd för Beatum Advokatbyrå AB.


För att säkra din ensamrätt och undvika att andra företag snyltar på ditt kännetecken, är det en billig försäkring att skaffa sig en varumärkesregistrering. Dessutom undviker man förvirring bland konsumenter om varans eller tjänstens ursprung och kan spara pengar på att inte behöva hamna i rättslig process om varumärkesrätten. 


– Att ditt varumärke är oskyddat kan få en mängd negativa konsekvenser. Det kan bland annat bli svårt att få tag i investerare som för att satsa ofta kräver ett registrerat skydd, varnar Liselott.


Vidare är det en klar fördel att ”ha sett om sitt hus” innan konflikt uppstår – för det är alltid lättare att visa upp ett registreringsbevis som underlag för att man har rätt till varumärket än att behöva gå bakåt i tiden och leta efter intern och extern dokumentation som styrker en bättre rätt om tvist skulle uppstå.


Liselott har arbetat med varumärkesjuridik i över två decennier och efter många år på stora byråer med ansvar för multinationella företagskonton driver hon numera egen advokatbyrå.


– Jag har lärt mig massor av att arbeta med väldigt stora klienter, men jag har även längtat efter en mer personlig och nära kontakt med mindre entreprenörer och eldsjälar, förklarar Liselott som av den anledningen i dag vänder sig främst till små och medelstora företag.


Om fem år hoppas hon ha en assistent samt ytterligare en jurist anställd, men någon ny storbyrå vill hon inte skapa.


– Jag vill kunna upprätthålla en personlig kontakt med alla mina klienter, förklarar hon.


I Liselotts kompetens ingår även reklamjuridik, marknads-, firma- och mönsterrätt. Hon hjälper bland annat företag att registrera varumärken och mönster, lägga upp strategier för skydd utomlands, ger råd kring användning av immaterialrättigheter i marknadsföring och på nätet samt försöker se till att ingen skor sig på ditt varumärke. Samarbete med en advokat med kompletterande kompetens gör erbjudandet komplett liksom ett stort internationellt nätverk som kan utnyttjas när klienter vill ha hjälp utanför Sveriges gränser.


Små och medelstora företag är extra känsliga för intrång då de ekonomiska musklerna ofta är mer begränsade och därför är det särskilt viktigt att dessa tar kontakt med en varumärkesjurist redan innan de börjar använda sitt varumärke för att säkerställa att intrång i annans rättighet inte sker.


– Det är en billig försäkring, säger Liselott.


Beatum Advokatbyrå har på kort tid knutit till sig en mängd klienter. Liselotts långa erfarenhet, det personliga bemötandet och tillgängligheten förmedlar trygghet.


– Jag är resultatinriktad och mån om att vara tydlig och adekvat i min rådgivning – jag vinnlägger mig om att förstå mina klienters verksamheter för att ge realistiska rekommendationer. Klienterna brukar säga att de uppskattar att jag alltid uttrycker min bestämda uppfattning och sätter ner foten i frågan som diskuteras. Jag vill ge mina klienter pragmatiska råd som ger deras business ett mervärde, summerar hon.

2016-09-12
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies