132035jonnerhaug

IT-pedagog som effektiviserar storföretag

En humanist med lång teknisk erfarenhet – så beskriver IT-pedagogen Lars Jonnerhag sig själv. Uppdragen kan se olika ut men har alltid en sak gemensamt, att de sparar pengar åt kunden. Att hitta ömma punkter, förbättra kundens IT-system och utbilda personal i datoranvändande genererar positiva effekter på lönsamheten.


Det gäller att ha en känsla för helheten, att komma ut till ett företag och lyckas hitta den ömma punkten i deras IT-system. Kanske är det just Lars Jonnerhags utmärkta förmåga att se de stora perspektiven och göra konkreta insatser som gjort honom till stammis hos stora kunder som Tele2 och Scania.
– Det gäller att ringa in var det gör ont i företagets IT-arbete. Det kanske är vissa moment som tar mycket tid i anspråk och som därför bör effektiviseras? Eller så kanske personalen behöver utbildning för att kunna använda tekniken på rätt sätt?
För Lars Jonnerhag är det solklart att utbildningsinsatsen i sig inte tjänar något syfte. Man ska hela tiden koppla den till ett praktiskt behov. Därför arbetar han också utifrån några tydliga frågeställningar som blir styrande för varje nytt uppdrag.
– Inledningsvis frågar jag alltid mina kunder vilka nya kunskaper medarbetarna behöver tillskansa sig och vad medarbetarna ska kunna utföra. Men viktigast av allt är ändå att väcka viljan. Finns inte viljan finns heller inga insatser i världen som har effekt, konstaterar Lars.
För honom är det inte relevant att veta vilka specifika verktyg som medarbetarna använder, i stället handlar det snarare om att se till själva processen. Lars är en kameleont som vant anpassar sig efter nya situationer och sammanhang för att på så vis leverera bästa möjliga lösning.
– Jag tror på långsiktiga samarbeten med några få stora kunder. Men vad min insats sedan innebär i praktiken kan variera en hel del. Jag utbildar helt enkelt inom allt som berör IT. Sedan får de goda resultaten och mina referenser tala för sig själv!

2013-04-08
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies