192047 KH1

Klipp dig hos Klipphörnan

Att gå till frisören betyder ofta lite mer än att bara snygga till sig i håret. Känslan av att bli omhändertagen och kanske få prata av sig lite – är superhärlig.

      – Jag tror att vi är många frisörer som känner att vi blir lite av kuratorer, säger Maria Gillblad på Klipphörnan i Skellefteå med ett varmt leende. Det brukar mina kunder säga till mig också, att ”du är ju som en kurator Maria”. 

      Maria hade inte alls tänkt sig att följa i sin mors fotspår inom frisöryrket. Hon var fotbollstjejen som inte var speciellt intresserad av varken hår eller mode. 

      – Jag spelade helst fotboll och tyckte att det räckte med att kamma håret och sedan var man klar för att gå ut. 

Först blev det en utbildning till tandtekniker. En tids anställning inom yrket som resulterade i varsling och omskolning till frisör. 

      – Den här salongen har funnits sedan fastigheten byggdes, berättar Maria. Någon gång på mitten av sjuttiotalet. För ett tjugotal år sedan togs den över av min mor, som även tidigare drev salong. Jag tog över salongen från min mor 2010. Då hade jag redan varit här i ett par år. 

       Det är en inarbetad salong med en trogen kundkrets. Så trots att Maria absolut inte hade något intresse av att jobba med hår och mode är hon idag passionerat glad över att gå till jobbet. 

       – Jag stortrivs. Jag älskar mötena med mina kunder. Jag har färg och form i mig och har alltid haft ett öga för detaljer. Dessutom är jag bra på att lyssna och även förstå vad det är mina kunder önskar. Är man rädd om sina kunder så lyssnar man på dem, säger hon bestämt. 

       Då Maria är ensam i salongen som frisör är det alltid lugnt och rofyllt i salongen. I bakgrunden spelas musik.


192047 KH3

      

        – Jag vill ha det så här. Jag har tidigare jobbat på en stor salong med en massa frisörer, kunder och babbel överallt ifrån. Att driva eget och att arbeta själv i en salong är det bästa beslut jag tagit. Det passar mig väldigt bra. 

      Salongen ligger tillgängligt och lika tillgänglig är lokalen. Det är enkelt att parkera utanför och enkelt att ta sig in och ut i salongen för alla. Maria uppskattar att hon kan erbjuda det. 

      – Jag har många kunder från området.  Åldern varierar från bebis till 90 år. Det bor många äldre i området och det är kunder som jag tycker mycket om. Här om dagen hade jag en herre inne som flyttat till Piteå, men han valde ändå att köra hit till Skellefteå för att klippa sig. Jag frågade om han inte hade något annat ärende här, men han sa att han bara ville komma till min salong för att snygga till sig. Det värmer att höra. 

       Frisörbranschen är en bransch med nya trender och nya tekniker och Maria hyllar internet. Hon berättar att kollegorna ute i världen är generösa med att dela med sig av kunskap och att internet är som en ocean att ösa ur vad gäller kunskap och inspiration. 

       – Det står aldrig still i det här yrket. Många delar generöst sin kunskap på nätet med förståelsen att man lär sig av att lära ut, repetera.  Det är en sådan lycka att jobba som frisör. Jag stiger upp på morgonen och tycker att fasen vad kul jag har.

Läs mer...

2019-03-11 15:30

Boka tid
193081 AA1

”Arbetsgivaren bestämmer över sin organisation”

Artikel En arbetsgivare har ofta bättre möjligheter att få rätt vid en personaltvistefråga än vad många tror. Det är dock klokare att undvika tvister och de kostnader som följer genom att vara proaktiv.
194020 AD4

Proffsig och färgglad salong

Artikel Färgäventyr hemma i badrummet slutar ofta i mer eller mindre katastrof och morotsgul har aldrig varit snyggt. Snyggt blond blir du blott och enbart hos en frisör som är specialiserad inom färg och blekning.

Faktaruta

  • Klipphörnan
  • Epost
  • Adress:
    Anderstorg 14
    931 57 Skellefteå
  • Telefon: 0910-300 92
Cecilia5

Cecilias Hed Malmström

Sveriges första kvinna på sydpolen.

_Jimmy1

Jimmy Schönning

Njutbart hemma!

6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

Arkiv