135221gybackflexografi2
135221gybackflexografi1
135221gybackflexografi2
135221gybackflexografi1

Kort trycktid och bra kvalitet med flexografi

Anders Gybäck och hans far arbetade båda i tryckeribranschen och när det började gå sämre för tryckeriet bestämde de sig för att starta eget. I början av 1995 gjorde de slag i saken. Men hur vågade man egentligen starta ett nytt tryckeri i en tid när det gick trögt för de flesta andra? ”Vi hade kunskaperna och så pass mycket kontakter både bland kunder och leverantörer att vi kände oss lugna”, förklarar Anders Gybäck.

Gybäck Flexografi heter det, tryckeriet som gav far och son en ordentlig utmaning där i mitten av 1990-talet.
– Det tog en åtta, nio år innan det riktigt snurrade igång, medger Anders Gybäck, som driver tryckeriet ensam sedan hans far gick bort för några år sedan.

Här arbetar totalt nio personer med att trycka enligt flexografimetoden.
– Det är en högtrycksmetod. Till skillnad mott offset sitter mönstret på upphöjda ytor som trycks mot underlaget, förklarar Anders Gybäck.
I samband med att större upplagor trycks blir produktionskostnaderna billigare med den här sortens teknik, som tidigare var en något sämre tryggmetod rent kvalitetsmässigt, men idag har hunnit ikapp offsettrycket.
– Tekniken har utvecklats oerhört de senaste åren!

På Gybäck Flexografi har man möjlighet att förse kunden med rejäla tryck eftersom maskinerna kan trycka 1 300 x 1 100 millimeter. Förpackningsindustrin, bland annat livsmedelsindustrin och läkemedelsbranschen, utgör en stor del av kundkretsen. Det som ska
tryckas åt dessa klientel kan vara exempelvis godis­påsar, glasspinnar eller etiketter. Allt från enklare enfärgstryck till avancerade rasterbilder kan tryckas i lokalerna på Seldonvägen.
Inledningsvis sökte Gybäck Flexografi upp sina kunder. Det faktum att man har gjort ett bra jobb har sedan spridit sig gör att tryckeriet inte behöver göra det längre.
– Vi börjar bli kända för vad vi kan, att vi är snabba, har korta leveranstider och bra kvalitet och så vidare. Det är det vi lever på, det är just leverans­tider och kvalitet som är viktigast idag, säger Anders Gybäck.

Att ha branschkunskaper och gehör för att leva upp till kundens krav, liksom att kunna komma med egna idéer till kunderna är ytterligare faktorer som skapar nöjda och återkommande kunder.
Det är framförallt de lite mindre upplagorna som man föredrar att arbeta med på det Halmstadsbelägna tryckeriet.
– Det är fler som krigar om de stora, det blir mer prispressat. Korta serier och snabba leveranser, det är vår nisch, säger Anders Gybäck, som vill utöka verksamheten så småningom.

2013-11-07
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies