164005 AB1

Kraften i den kreativa processen

Carl-Johan Ekberg hade arbetat som art director på olika reklambyråer i 20 år när han till slut bestämde sig för att förverkliga sina visioner om hur långt man kan nå genom att lita på kraften i den kreativa processen. Som Creative Director och fotograf driver han i dag den egna byrån Art Of Brand Stockholm AB.

– Jag startade eget bland annat för att jag genom att driva hela projekt själv kan hålla den ursprungliga idén så ren som möjligt, berättar Carl-Johan Ekberg när vi träffar honom.


Idéer och koncept tar han fram från grunden genom att på olika sätt skaffa sig en inre bild av kundföretaget – dess själ om man så vill. Han är mån om fruktbara möten med de personer som känner till verksamheten allra bäst.


En av Carl-Johans styrkor är förmågan att synliggöra det komplexa i stora företag. Hans långa erfarenhet gör att han enkelt kan se och formulera verksamhetens kärna.


– Det finns ingen mall eller metod som passar alla, därför måste jag lära känna uppdragsgivare för att på djupet förstå vad de vill förmedla. Det är deras behov och önskningar som ska stå i centrum, säger Carl-Johan.


Det är viktigt för honom att kunderna ska känna att det är de som äger idén från början till slut.


Carl-Johan har en klar och välformulerad bild av hur man bygger ett stabilt varumärke.


– Att bygga ett företag är som att bygga en person. Det allra viktigaste är att skapa en identitet som utstrålar trygghet. Någon eller något som gör att människor söker kontakt och vill stanna kvar, förklarar han.


Sin kreativa process och sin formgivning beskriver Carl-Johan som fri, artistisk och prestigelös, och han trivs i rollen som ansvarig för hela projekt, från ax till limpa.


– Naturligtvis har jag samarbetspartners som jag överlåter vissa uppgifter på men det betyder inte att jag lämnar ifrån mig själva kärnan, säger han.


En uppskattad partner är den retuschör han arbetar med i visuella projekt. Tillsammans bollar de idéer vid plåtningar och löser eventuella problem.


Carl-Johans fotografier är tekniskt och organisatoriskt avancerade och bygger på komplexa idéer som kräver kunskap om hur de olika delarna i processen påverkar helheten. Han vill skapa drömvärldar och underskattar aldrig bildens starka kommunikativa och känslobärande kraft.


– Eftersom bilden är ett så slagkraftigt kommunikationsmedel krävs eftertanke. Det är avgörande att man är helt på det klara med vad man vill förmedla. Man måste fråga sig vad den valda bilden gör för jobb, säger Carl-Johan.


Han ser dock en fara med att företag utan eftertanke delar mängder av bilder via sociala medier.


– Underskatta aldrig bildens makt. För många bilder kan rasera en fin produkt, säger han med eftertryck.


Carl-Johan lärde sig att fotografera genom att redan tidigt i sin karriär observera och assistera skickliga reklamfotografer.


– Jag var nyfiken och när en fotograf som jag jobbade mycket tillsammans med föreslog att jag skulle skaffa mig en egen kamera gjorde jag det, berättar han.


Det blev en analog systemkamera som satte fart på Carl-Johans fotograferande på riktigt. Inledningsvis på hobbynivå, men så småningom också yrkesmässigt.


– I början var jag orolig för att jag inte skulle behärska det tekniska, men det viktiga är egentligen att man ser bilden och vet när den är färdig, säger Carl-Johan


Han berättar hur han var på plats vid en fotografering för ett stort brittiskt bilmärke och eftersom det regnade ville den anlitade fotografen skjuta upp fotograferingen till en annan dag.


– Fotograf och kund tyckte att det var okej att jag provplåtade bilen på skoj och så slutade det med att företaget valde mina bilder i slutändan, berättar han.


Effekten i bilderna som grådiset och vattendroppar skapade blev något nytt och unikt.


Att fotografera bilar är en komplicerad konst som med åren har blivit något av ett signum för Carl-Johan. De blanka ytorna reflekterar ljuset på ett ofta oförutsägbart sätt. Något som även gäller de smycken som han i dag ofta anlitas för att fotografera.


Carl-Johan har en klar och välformulerad bild av vad som är syftet med den egna yrkesutövningen.


– Alla mina kunder har redan något värdefullt när de vänder sig till mig. Mitt jobb är att se och lyfta det. Genom att bygga på det som företaget redan har så att de lyckas kommunicera med andra hjälper jag dem att stärka och etablera varumärket, berättar han.


Att Carl-Johans företag är så litet och nära hjälper honom att våga lyssna på sin magkänsla vilket sprider ärlighet och trygghet.


– Alla människors första reaktion är emotionell, säger han.


I framtiden hoppas Carl-Johan kunna ta sig an fler projekt och gärna internationella högkvalitativa konton. För att nå dit behöver han fler samarbetspartners. Men det får inte vara vem som helst. Han fascineras och inspireras av människor med fler talanger och i framtiden vill han själv utöka sitt nätverk med kreativa multikonstnärer över hela världen.


– Jag vill arbeta med människor som kan många saker, eldsjälar som liksom jag aldrig vill lämna ifrån sig något halvdant, säger han.


Trots visionen om fler och större projekt kommer det alltid vara kreativitet, kvalitet och känsla han sätter främst. 

2016-09-09
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies