143017-krypIn

Krypin med egen vinimport

På endast 68 kvadratmeter är restaurangen i Gamla Stan precis som namnet antyder – ett mysigt krypin. Med vällagad mat, svenska råvaror och charmig miljö huserar här en av Stockholms bästa restauranger. Åtminstone om man ska gå efter recensionerna på Tripadvisor.

– Det är roligt eftersom jag inte på något sätt själv kan påverka vad som står där. Jag går själv alltid in och läser på Tripadvisor när jag ska ut och resa, menar Kjell Tegström som äger och driver Restaurang Krypin i Gamla Stan i Stockholm.


Han har verkat länge inom restaurangbranschen och varit såväl köksmästare på andra krogar som anställd hos Krypins tidigare ägare. När han tog över restaurangen för fyra år sedan var det hans första egna, men tidigare har han drivit andra verksamheter i branschen som catering samt mat och vin i kombination. Eftersom stället redan hade sin kundkrets och en god tanke kring bra och vällagad mat, har endast några mindre förändringar gjorts.
– Jag och min fru hade länge pratat om att vi ville driva en egen restaurang. När vi tog över här valde vi att fortsätta i samma anda som tidigare. Det fanns en bra inarbetad grund med stort fokus på svenska råvaror med en fransk touch, samtidigt ville vi även utveckla det till vårt eget. Ett sätt är att vi har lyckats få hit fler stockholmare, förut var det mest turister som åt här, förklarar Kjell, som menar att läget på en tvärgata till Västerlånggatan gör att det är lätt att hitta hit.


En annan förändring är vinimportfirman Kjeffes Bodega som han för ett halvår sedan startade tillsammans med sin svåger och respektive fruar. Det gör att han kan erbjuda gästerna ett sortiment av helt ekologiska, biodynamiska och naturliga viner på samma sätt som han ständigt arbetar för att även maten ska hålla samma inriktning. Ledorden är att det ska finnas en tanke bakom allt som serveras, och då det går att få tag på råvaror i närheten är det de som gäller.
– Jag lagar allt själv och är noggrann med vilka råvaror jag köper in. Jag tror att mycket beror på att jag går in för att alltid leverera så bra mat som jag själv skulle vilja bli serverad på en restaurang, ibland kanske lite väl mycket. Ändå håller vi förhållandevis bra priser, portionerna är vällagade och gästerna blir mätta.

I dag är han precis där han önskar. Restaurangen är fullsatt varje kväll, ändå är flera bord vigda åt drop in-gäster. Hemligheten kan förutom maten vara Kjells ständigt trevliga bemötande av gästerna. Ända sedan han började i branschen har han varit mån om att gå ut i matsalen och prata med dem.
– Det gör att allt måste vara bra, annars får jag höra det direkt. Jag tror att det fungerar. Den enda marknadsföring vi gör är att synas på webben och i sociala medier, i övrigt är det ryktet vi lever på. Att folk talar gott om oss.


Och planen på att bygga upp sitt namn som varumärke ytterligare och inom en snar framtid öppna upp ännu en lokal, förmodligen med en ost- och vinbar, ligger inte långt borta.
– Just nu är det vinimporten jag brinner lite extra för och vill satsa på, restaurangbiten är ju redan i hamn.

2014-04-15
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies