125082.vendestigens.bild1
125082.vendestigens.bild2
125082.vendestigens.bild3
125082.vendestigens.bild1
125082.vendestigens.bild2
125082.vendestigens.bild3

Kvalitativ matematik och IT-satsning

På Vendestigens Förskola & Skola går man i bräschen för att integrera ny teknik i undervisningen och man är inne på sitt fjärde år av IT-satsning. Med hjälp av datorer och surfplattor kan eleverna få kunskap på sätt som inte var möjliga för bara några år sedan.


Vendestigens Förskola & Skola AB i Djursholm startades 1996 och var då en av de allra första friskolorna i Danderyds kommun. Med ett pedagogiskt arbete som till hög grad utgick från musik och rytmik hade skolan till en början intagningsprov för eleverna. I dag är provet borttaget och skolans fokus ligger i stället främst på matematik, svenska och engelska – men musiken finns kvar.
– Att ha musik och rytmik integrerat i verksamheten bidrar till kvalitativa resultat även i övriga ämnen, menar rektor Eva Ekendahl.
Sedan fyra år är det Eva som äger och driver verksamheten. I ungefär samma veva som hon tog över flyttade skolan till nya lokaler och en omfattande IT-satsning inleddes. Sedan dess har elevantalet nästan fördubblats.
– Vi har verkligen lärt oss vad vi ska satsa på och därmed fått en positiv och kvalitativ utveckling, berättar Eva.

Totalt har skolan 70 barn, varav 19 går på förskolan. Alla dessa har tillgång till både datorer och surfplattor och satsningen på IT har även lett till en investerad studio där barnen kan producera både filmer och musik.
– Barnen är verksamma i en otroligt kreativ miljö. Och eftersom de ofta kan mer än oss vuxna gällande tekniken får de ökat självförtroende. Det är så att jag själv skulle vilja börja skolan, säger Eva och skrattar.
Men hon förtydligar också att utrymmet som den nya tekniken får inte sker på bekostnad av något annat. Fokus ligger på kärnämnena, men det traditionella undervisningsmaterialet kompletterats av datorerna och surfplattorna. Till exempel försöker man få in så mycket matematik som möjligt i alla andra ämnen hela tiden – från förskolan till årskurs sex. Här får alla elever möjlighet att utvecklas efter sina egna behov. Och genom pedagogiska appar som utvecklats just för yngre barn kan eleverna ta till sig kunskaper på nya sätt. Programvaror som fångar barnens intresse genom att vara visuellt intressanta och samtidigt är lätta att ta till sig.
– Tack vare tekniken ser barnen på inlärning på ett annat sätt och de märker inte ens att de lär sig, menar Eva.

2012-10-31
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies