126119.bredenberg.1
126119.bredenberg.2
126119.bredenberg.1
126119.bredenberg.2

Kvalitet, stil och ansvarskänsla

Tidlöst, sofistikerat och kvalitet. Anrika Bredenberg står för ett koncept som känns fjärran de många klädkedjornas nyckfulla modesvängar och slit och släng-koncept. Här hittar du allt du behöver, vare sig det handlar om en vardagsoutfit eller uppseendeväckande feststass. Personalen har den rätta blicken för färg, form och material och guidar gärna kunden rätt.

En bred kundkrets mellan 25 och 100 år som både är kvalitets- och miljömedveten styr stegen mot Bredenberg när det är dags att utöka garderoben med något nytt.
– Vi måste hela tiden ha den breda kundkretsen i åtanke när vi gör våra inköp, säger butiksägaren Lempi Juuso som gläds lite extra åt att de äldre kan hitta plagg här som framhäver deras skönhet och stil.
För 20 år sedan, när KF var i full gång med att stänga ned alla Bredenbergbutiker, trädde Lempi in och tog över Uppsalabutiken. Med en finsk designutbildning i bagaget, en ekonomiutbildning och ett starkt klädintresse var det klädbranschen som lockade mest för Lempi. Så när den anrika klädbutiken stod inför stängning tvekade hon inte att rädda det sjunkande skeppet. Genom åren har hon senare kommit att vara med om att öppna systerbutiker i Kista, Handen, Solna, Vällingby och Sundbyberg. Butikerna i Kista och Handen är dock nedlagda i dag.

Sedan starten har Lempi haft sina knep för att hålla butiken igång.
– Jag går på alla viktiga mässor för att få nya intryck. Sedan vill många leverantörer komma till oss, de nästan slåss om det. På så vis får vi hela tiden se det allra bästa från bland annat Sverige, Finland, Danmark och Tyskland. Ytterligare ett sätt är att hålla en dialog med kunderna, företaget lyssnar gärna till önskemål om klädmärken.
Lempi är numer i gott sällskap av både andra och tredje generation på Bredenberg. Då det är ett mindre familjeföretag får Lempi, dottern Helene och dotterdottern Johanna arbeta hårt tillsammans för att få verksamheten att flyta på. Med dagens fyra butiker blir det mycket arbete vilket har medfört att arbetet även har blivit en livsstil.

På butikens galgar och hyllor finner man klassiska och tidlösa kvalitetsmärken som Luhta, Betty Barclay och Gerry Weber. Lempi berättar att kunderna tilltalas av den investering i kvalitet som gör att kläderna håller sig snygga under många år, till skillnad mot billigare kläder som bara håller några tvättar. På sikt har kunden sparat pengar.
På Bredenberg tror man på konceptet att vara lyhörd för kunden och att inte tvinga på är viktigt för att kunna behålla den fina atmosfär som finns i butiken.
– Man ska alltid ha sett kunden och sett till att ta reda på vad hon vill, säger Lempi.

När vi kommer på besök hos Bredenberg i Uppsala träffar vi Elsie Ländin. För cirka 20 år sedan gick hon in på Bredenberg för första gången och frågade om det fanns några kläder där som passar henne. Till svars fick hon att hon kommit rätt, att detta är stället med kläder för alla figurer. Sedan den dagen har Elsie Ländin varit stamkund hos Bredenberg.
– Det bästa med att komma hit är att jag får en personlig service och hittar rätt kläder som passar mig. Dessutom kan säljarna hjälpa till med att komplettera och matcha ihop med mina tidigare köp, säger hon.

2012-12-14
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies