135014chefscom

Ledarskap med kommunikation anpassad till verkligheten

Ledarskap handlar lika mycket om här och nu, som om de strategiska planerna. Eftersom vardagen inte går att styra på samma sätt som en välregisserad kickoff är det viktigt att som chef kunna hantera den och vara medveten om att det som teoretiskt verkar bra inte alltid fungerar i praktiken. Det menar Max Hasselblatt som genom sitt företag ChefsCom utbildar i ledarskapskommunikation.

– Det har ändrats mycket genom åren. Förr handlade ledarskap mer om hur industriföretag leddes av chefer som fördelade uppgifter uppifrån och ner. Då var det chefen som hade informationsöverläget på arbetsplatsen. I dag är det snarare regel än undantag att de anställda har mer kunskap om specifika saker än chefen själv, förklarar Max Hasselblatt, som driver ChefsCom Ledarskapskommunikation AB sedan ett par år tillbaka.
Han började intressera sig för ledarskapsfrågor redan under militärtjänsten som kadett för 20 år sedan. Sedan dess har han haft många ansvarsuppdrag inom kommunikationsområdet, studerat ledarskap som civilekonom vid Handelshögskolan, samt utbildats till major och officer i flygvapnets reserv. Sammantaget ledde det till dagens erbjudande med utbildningar inom området ledarskapskommunikation.
– Jag startade ChefsCom med målsättningen att som konsult utbilda i ledarskapsutveckling med specialfokus på hur man kommunicerar som chef. Målgruppen är chefer för små eller medelstora företag som börjat som egenföretagare men som utökat och sitter med ett inte sällan nyfunnet personalansvar, säger Max.

Dessa företag är ofta för små för att ha möjlighet att kontinuerligt lägga resurser på ledarutveckling, men stora nog att kunna ta in en konsult för punktinsatser där och när det finns behov av stöd.
– Jag erbjuder föreläsningar, workshops och individuell rådgivning, samt kan i samarbete med andra konsulter arrangera utbildningar där olika personer ansvarar för sin nisch i området, säger han.
I dag har Max såväl tjänster på stora företag som jobb på olika kommunikationsbyråer i bagaget, vilket gett honom stor erfarenhet av olika typer av arbetsplatser – både stora och små, såväl tjänste- och industriföretag som privata och offentliga.
– Jag trivdes bra som anställd, men fann aldrig något forum för det sätt jag ville arbeta på. I dag kan jag koncentrera mig på den inriktningen jag har och sätta mig in i företagens behov kring det på bästa sätt.

2013-10-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies