165042 KS
165042 KS0
165042 KS3
165042 KS4
165042 KS5
165042 KS
165042 KS0
165042 KS3
165042 KS4
165042 KS5

Liten skola med stora ambitioner

På Kattarps skola norr om Helsingborg möter du en sammanhållning som är smått unik för skolvärlden. Känslan av gemenskap omfattar såväl elever som lärare och föräldrar – ett direkt resultat av ett ambitiöst och modigt arbete för att skapa trygghet.

– På rasterna spelar ofta yngre och äldre elever fotboll eller leker tillsammans. Då känner jag att vi har lyckats, säger rektor Ulrica Ekstrand, när vi kommer på besök till gemytliga Kattarps skola. 


Bredvid henne sitter förstelärarna Inger Kleen och Helene Persson som båda instämmer i att gemenskapen här är utöver det vanliga. Något som också gäller barnen.  


– Vi i lärargruppen arbetar nära tillsammans. Vi sitter i samma rum allihop, vilket gör att vi enkelt kan mötas i diskussioner och funderingar, berättar Helene. 


165042 KS1


Kattarps skola är liten och många familjer söker sig hit just av den anledningen. Skolans arbete med gemenskap och trygghet underlättas av den mindre storleken. Här känner alla varandra, lärarna vet vad alla elever heter och vilka de är. 


– Ett barn uttryckte det så bra med orden: ”På min förra skola var jag helt osynlig. Så är det inte här.”. Det tycker jag säger mycket, ler Inger.


Skolan tar emot elever från förskoleklass upp till årskurs sex. De flesta kommer från närområdet, men för den som vill finns skolskjuts tillgänglig från grannbyarna och de närmsta tätorterna. 


På skolan arbetar man kontinuerligt med värdegrunden. Till exempel utgår man från ”Olweus standard”, ett program för att förebygga mobbning och kränkande behandling. Arbetet är schemalagt och innehållet anpassas efter behovet hos eleverna – senast arbetade sjätteklassarna med temat ”mobbning på nätet”. 


165042 KS2


– Trygghet och kunskap kräver att pedagogerna utvecklar ett bra ledarskap, förklarar Ulrica, och att hon är stolt över personalen lyser igenom. 


– Våra lärare är starka ledare som tillsammans skapar en stabil skola. De är engagerade, modiga och vill utvecklas.


Att sträva efter trygghet handlar också om mod, att exempelvis inte vika undan inför en obekväm diskussion eller situation. På Kattarp räds man inte att tala kring känsliga frågor. 


– Det handlar om att hela tiden arbeta med kommunikationen. För de äldre eleverna kan det gälla att tolka deras kroppsspråk, snarare än vad de säger, berättar Inger. 


Helene fyller i:

– Om något händer tar vi tag i det direkt. 


Personalen kan nöjt konstatera att skolans höga ambitioner gett resultat. Kattarp ligger i framkant jämfört med övriga landet. På frågan om vad som är allra viktigast råder ingen tvekan: 


– Eleverna kommer först. Det är för deras skull vi går till jobbet. 

2016-09-21
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies