133115.alborga.potatis.1

Litet potatisskaleri med stora möjligheter

När Gun Eriksson tillsammans med sin man tog över föräldrahemmet i Alborga medföljde även föräldrarnas potatisodling. Efter att ha insett hur mycket potatis som försvann vid sorteringen, bestämde hon sig för att göra något för att ta hand om spillet. Resultatet blev ett potatisskaleri.

– Det var så onödigt att kassera potatis som lika gärna kunde skalas och användas till andra rätter. Vi byggde därför ett skaleri i en av de gamla byggnaderna på gården, berättar Gun Eriksson som driver Alborga Potatisskaleri sedan 1991.
Efter några år växte verksamheten ur den lilla lokalen i huset. I den nya större byggnaden som byggdes valde Gun och hennes man även att satsa på en tvätt för att även kunna tvätta potatisen, som i första hand kommer från den egna odlingen.
– Vi odlar runt 500 ton per år, men måste ändå köpa in färskpotatis från Skåne under sommaren eftersom jordarna här uppe är för kalla för att kunna odla dem i tid. Dessutom brukar vårt lager ta slut lagom till den perioden, förklarar Gun.

All potatis skördas på hösten och förvaras på gården under hela vintern. Allteftersom sorteras den sedan ett par dagar i veckan och ungefär hälften levereras då till skolor i Gävle. Resten skalas i en maskin där stora rullar med sandpapper river av skalet på potatisen samtidigt som den snurrar.
– Jag tycker att det är det bästa sättet att skala på. Det som inte försvinner i maskinen putsar jag bort för hand efteråt innan de sköljs, förpackas och körs ut till restauranger i trakterna kring Gävle, fortsätter hon.
De potatisar som är för små för att sälja hela skivas, strimlas eller tärnas av en stor grönsaksskärare för att sedan användas i rätter som potatisgratäng eller pyttipanna. En del blir även till potatismos.
– Till det använder vi vår egen mjöliga potatis som odlas för just det ändamålet. Vi har andra sorter som är mer anpassade för vanlig kokning.

Att Alborga är ett litet skaleri ser Gun som en stor fördel. Här är kundkontakten personlig och personalen ringer själva en gång om dagen för att ta upp beställningar. Kunderna har även möjlighet att komma med önskemål för vad som ska odlas, fördelar som gör att de flesta stannar kvar.
– Oftast är det kockarna på restaurangerna som vi har kontakt med och när de är nöjda genererar det fler kunder då de tar med sig oss till nästa arbetsplats. I slutändan handlar det om att potatisen som ligger på tallriken ska smaka bra, vilket är viktigast både för dem och för oss.
2013-06-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies